Solaris af Stanislaw Lem

Oprettet: 20.10.2003 - 08:00

Bog: "Solaris" af Stanislaw Lem

Science fiction. På den fjerne planet Solaris viser havet bevidsthedsmæssige træk, og videnskabsmænd kæmper gennem årtier med at oprette en form for kommunikation

Stanislaw Lem
2003
[Gyldendal]

Dr. Kevin ankommer til rumstationen, der svæver om planeten Solaris, efter at være blevet kaldt dertil af sin gamle ven og underviser Gibarian. Solaris består af et stort hav, der tilsyneladende har en bevidsthed. Havet tager sig ikke af forskerne og deres forskellige forsøg, men begynder dog alligevel i et vist omfang at kommunikere med dem, omend på en for dem uforståelig måde.

Få dage før Kevins ankomst har Gibarian begået selvmord, og de to andre forskere opfører sig meget mærkeligt. Dr. Sartorius gemmer sig i sit værelse og vil ikke komme ud. Dr. Snaut holder sig også for sig selv, men går dog ind i mellem rundt i rumstationens lokaler, og det er ham, som først advarer Kevin om, at der foregår noget.

Men Kevin finder hurtigt ud af, at noget er helt forkert, da han kort efter selv oplever Solaris' effekt.

Trods sine godt 30 år på bagen er "Solaris" både velskrevet og nutidig i sit sprog. Der bruges en del fagtermer, dog uden at historien bliver vanskelig at følge med i. Samtidig er der en sær, men interessant blanding af science fiction og en kærlighedshistorie i fortællingen.

Det viser sig, at Kevins tidligere kone/kæreste begik selvmord. Kevin har siden bebrejdet sig selv det, og på rumstationen begynder han at genopleve hele affæren en gang til. Det er blandt andet denne blanding af hård forskning og bløde følelser, der gør "Solaris" så interessant.

Stanislaw Lem er polak og har skrevet omkring 25 science fiction romaner. Af dem er kun to oversat til dansk, og "Solaris" er netop blevet genudgivet efter at have været ude af handlen i mange år. "Solaris" betragtes som hovedværket og er også blevet filmatiseret. Første gang i 1972 og anden gang i 2002.

Spørg Litteratursidens science fiction ekspert