Slangens tand af Faye Kellerman

Oprettet: 01.07.2000 - 08:00

Bog: "Slangens tand" af Faye Kellerman

Kriminalroman - På en restaurant i Los Angeles begynder en galning pludselig at skyde og dræbe tilsyneladende fuldkommen planløst - Det tager lang tid, før Peter Decker hjulpet af sin fam

Faye Kellerman
Jytte Kohlschen
2000
Erichsen

"Slangens tand" er Fay Kellermans 6. bog i krimiserien om kommissæren Peter Decker fra Los Angeles politi.

I "Slangens tand" kommer Decker ud for sit livs mareridt, da en sindssyg morder går amok på en restaurant, hvor han skyder og lemlæster adskillige af stedets gæster, hvorefter han skyder sig selv.

Til at begynde med er sagen soleklar: politiet står med endnu et massemord begået af en vred ung mand som følte sig uretfærdigt behandlet. Men det viser sig selvfølgelig ikke at være så soleklart.

Inden længe trænger der sig spørgsmål på, som ingen kan forklare. Hvorfor var nogle af gæsterne skudt i ryggen, når de sad med ansigtet mod morderen? Og hvordan bar morderen sig ad med at skyde sig selv i tindingen på 60 cms afstand? Gode spørgsmål...

Endnu en gang må Decker sande, at det næsten altid drejer sig om ét af de klassiske to motiver: sex eller penge. Det varer ikke længe, inden Decker har mistanke om sagens rette sammenhæng, men kan han bevise det?

Det, der adskiller denne serie fra andre krimier, er dens miljø. Decker er nemlig ortodoks jøde, og følgelig giver bøgerne et indblik i den ortodokse tro, dens love og regler. Deckers kone Rina plus hans øvrige familie og venner spiller normalt en stor rolle i handlingen - denne gang også i opklaringen.

Krimien er god og spændende, som sådan en bør være. Kellerman er god til at skrue et plot sammen og til at beskrive personerne, således at de bliver troværdige, hvilket gør at serien om Decker hører til i den bedre ende inden for krimigenren.

Erichsen, 2000. 343 sider.

BogWeb - 1. juli 2000