Skæbnekamp – den tysk-russiske krig 1941-1945 af Niels Bo Poulsen

Oprettet: 14.06.2016 - 10:21

Bog: "Skæbnekamp " af Niels Bo Poulsen

Skæbnekamp er beretningen om krigen på Østfronten mellem Hitlertyskland og Sovjetunionen set fra den sovjetiske side af fronten.

Niels Bo Poulsen

En grundig, gennemresearchet og overvældende bog om krigen på Østfronten set fra sovjetisk side.

I ’Skæbnekamp’ gennemgår militærhistoriker Niels Bo Poulsen Den Store Fædrelandskrig, verdenskrigen på Østfronten, og følger trådene op igennem efterkrigstidens Sovjetunionen og videre op til krisen i Ukraine i dag. Han har sine kilder og sit noteapparat i orden og får dermed præsenteret mange fakta på cirka 400 sider – næsten så jeg følte mig helt proppet. Men i sidste ende er jeg blevet klogere på flere detaljer i Sovjetunionens rolle i Anden Verdenskrig og krigens eftervirkninger i et så stort og kompliceret land som Rusland – et land som officielt mener, at de vandt krigen for os andre, fordi de kunne besejre den tyske hær på landjorden.

Niels Bo Poulsen har struktureret bogen rigtigt godt. Der er en tydelig kronologi, så selv om han til tider hopper lidt frem og tilbage eller gentager fakta, så er der ikke tvivl om militærhistorikerens overblik. Han præsenterer ikke bare gisninger – han har været i mange tidligere lukkede arkiver, hans litteraturliste er omfattende og indeholder både engelske-sprogede, tyske, russiske og andre slavisk-sprogede kilder. Jeg kunne dog godt ønske, at kapitlets og afsnittets titel stod øverst på siden, så jeg også selv kunne bevare overblikket.

Hensigten med bogen er at gennemgå årene op til, under og efter Fædrelandskrigen og perspektivere til i dag. Forfatteren skildrer både hvad der skete ved fronten og derhjemme, og hvordan samfundet blev styret og manipuleret til at støtte op om krigen. Bogen har givet mig et vist overblik, men i sidste ende er jeg stadig overvældet over mængden af informationer. Kontroversielt nok så læste jeg ikke noget, jeg ikke vidste, men vil dog samtidig mene, at jeg har erhvervet mig ny viden.