Sindets tremmer af Einar Már Guðmundsson

Oprettet: 10.11.2008 - 13:07

Bog: "Sindets tremmer" af Einar Már Guðmundsson

Selvbiografisk roman om forfatterens alkoholisme og behandlingen herfor, hvor han møder Einar Thor Jonsson, der tillige er narkoman

Valby : Vindrose

En magisk og livsbekræftende fortælling om vejen ind i og ud af misbruget, om passive og aktive misbrugere og om kærligheden.

En dag skriver en varetægtsfængslet et brev til Einar Mar Gudmundsson, for at takke ham for hans bøger, og han fortæller ham sin historie. Dette brev ender i bunker af papirer på skrivebordet indtil Einar Már genkender historien til et møde hos anonyme alkoholikere. Han får nu kontakt til manden som skrev brevet og dennes kæreste og giver sig til at skrive deres historie ud fra deres brevveksling fra hans tid i fængsel.

Einar Mar Gudmundsson har i andre udgivelser brugt både sin families historie og sin egen barndom som inspiration, men det er første gang han bruger sig selv som person i denne bekendelsesroman, hvor han træder frem som nu ædru alkoholiker.

Hovedpersonerne i bogen er misbrugerne Einar Thor og Eva, og Einar Már Gudmundsson fletter sin historie ind i deres. Det er en fortælling med tre stemmer. De tre personer optræder skiftevis og i starten skal man følge godt med for at vide hvilken person der nu fortæller. Fortælleteknikken træder i forgrunden og fortæller sin egen historie. Romanen er stykket sammen med to forskellige fortælleformer: en brevform mellem Einar Thor og Eva og en indflettet jegfortæller som er Einar Már. De sammenblandede fortællere og ens navne skaber en flerstemmighed og klargør dermed forbindelsen og den fælles historie.

Det er ikke en selvmedlidenheds historie, men en historie om at tage ansvar for sit eget liv, at finde vejen ud af benægtelsen og finde et bedre liv. Samtidig med at historien fortæller os at dette først er muligt når man er klar, eller har ramt bunden. Der lægges vægt på at man som misbruger kan have forskellige baggrunde og forskellige misbrugerliv, men at trangen, flugten og benægtelsen er den samme.

Det tager lidt tid at komme rigtigt i gang med historien, for i denne roman er intet forklaret, det er "show not tell". Men hvis du har lidt svært ved at komme i gang, må du endeligt ikke give op, lidt efter lidt folder en dejlig fortælling sig ud.

Oversat fra islandsk af Erik Skyum-Nielsen  efter 'Rimlar hugans'. Vindrose, 2008. 349 sider.

Læs også anbefalingerne af Måske er posten sulten, Jeg skyder genvej forbi døden og Beatlemanifestet

Lån bogen på eller