Siegfried. Bd. 1 af Alex Alice

Oprettet: 15.06.2017 - 09:42

Bog: "Siegfried - bind 1" af Alex Alice

Siegfried er en fri fortolkning af Wagners verdensberømte opera Nibelungens Ring.

Alex Alice
Zoom

Den flotte tegneserie er planlagt som en trilogi og bygger løst på Wagners opera, nordisk mytologi og sagaerne om Vølsungerne.

Alex Alice er fransk og har i sit hjemland flere udgivelse bag sig. Dette er hans første udgivelse på dansk. Den tegner lovende og grafikken er mageløs, og selvom man nok skal holde tungen lige i munden for at kunne følge med i handlingen, så er det samlede resultat noget af det bedste, jeg har set længe på dansk. Historien bygger løst på Wagners berømte opera, men Alice har givet historien sin helt egen personlige drejning,

Siegfried er resultatet af en forbudt kærlighed mellem en valkyrie og et menneske. Odin slår begge forældre ihjel i raseri, og drengen Siegfried vokser op hos smeden Mime langt fra menneskeligt selskab og med en flok ulve som eneste selskab. Mime foretrækker denne ensomhed, men efterhånden som drengen vokser til, længes han efter selskab af sine egne, og især har han en brændende lyst til at finde ud af, hvor han stammer fra. Fundet af et splintret sværd sætter fart på begivenhederne, men i det skjulte har Odin sine egne planer med Siegfried – planer som har noget at gøre med den frygtindgydende drage Fafner og det forsvundne Rhinguld.

Dette er et rigtig fint og nyt tegneseriealbum for voksne. Illustrationerne er alle pengene værd, og mange af billederne af en så fin grafisk kvalitet, at de uden problemer kunne laves til ekstremt flotte plakater. Selve historien virker derimod noget ujævn og ikke altid lige forståelig, men forhåbentlig vil kommende bind løse op for de mange uklarheder.