Sherlock Holmes i Danmark af Palle Schantz Lauridsen

Oprettet: 02.02.2015 - 14:20

Bog: "Sherlock Holmes i Danmark" af Palle Schantz Lauridsen

2014
Rosenkilde & Bahnhof

Gennemført, intelligent og spændende indblik i Arthur Conan Doyles kendte figurs mindre kendte liv i dansk sammenhæng.

Med succesfulde TV-serier som ’Sherlock’ og ’Elementary’ samt en serie film med Robert Downey jr. i hovedrollen har Sherlock Holmes været ualmindelig meget i vælten de senere år. Og ikke ufortjent vil jeg indskyde. Arthur Conan Doyles’ fiktive mesterdetektiv fra 1887 kan nemlig stadig både fascinere og underholde og byde på materiale til nyfortolkninger og genfortællinger.

’Sherlock Holmes i Danmark’ er skrevet af Palle Schantz Lauridsen og giver et grundigt indblik i alt om figuren Sherlock Holmes’ danske liv. Noget, man måske skulle tro, var hurtigt overstået, men nej. Holmes’ historie på dansk er noget mere righoldig, end jeg var klar over, og den udfoldes på bedste vis i bogen. Vi bliver indledningsvis introduceret til teaterstykker, en moralsk debat i pressen og Nordisk Films Kompagnis Holmes-film fra starten af det 20. århundrede og slutter med de moderne Holmes-fortolkninger og et spændende perspektiv helt til slut.

Personligt finder jeg især Schantz Lauridsens behandling af de nyere vinkler på Holmes interessant. Selv er jeg nemlig stor fan af både den engelske TV-serie ’Sherlock’ og amerikanske ’Elementary’, der begge planter vor protagonist i en nutidig setting – og i ’Elementary’ sågar lader Watson være en kvinderolle. Noget der forbavsende nok ikke var så nyt endda ifølge forfatteren. Interessant er det også på et mere alment plan at få et indblik i, hvordan TV-serien ’Sherlock’ benytter sig af tværmediering, ikke kun som reklameredskab for serien, men også til at lade fanskaren inspirere selve serien. Her er man ikke i tvivl om, at Palle Schantz Lauridsen er i sit es.

Apropos inspiration; så blev jeg overrasket over, at der flere gange kan drages paralleller mellem Sherlock Holmes og James Bond i bogens sidste kapitler. Bl.a. nævnes det, at Bonds store arvefjende, Blofeld, og flere andre af Ian Flemmings verdenskendte superagents modstandere er modelleret over Holmes’ arvefjende, Moriarty. Det historiske blik og koblingerne til andre kulturfænomener er i det hel taget bogens store styrke.

Palle Schantz Lauridsen er mangeårigt medlem af den danske Sherlock Holmes Klub og lektor i medier på Københavns Universitet, hvor han i mange år har forsket i populærkultur. Alt sammen noget man umiddelbart fornemmer. Ikke at bogen er skrevet i et tørt eller kedelig sprog, endsige egentlig akademisk, men fordi den er grundig og giver et seriøst, men samtidigt kærligt historisk indblik i Holmes’ danske liv på tv, film, skift og tale. Illustrationer og righoldige teksteksempler er også med til at give ’Sherlock Holmes i Danmark’ et ekstra pust. Alt i alt er bogen naturligvis for folk med interesse i Holmes, men når det så er sagt, så er Schantz Lauridsens værk særdeles læsbart og informativt.

Originally published by Jan M. Johansen, Litteratursiden.