Shantaram af Gregory David Roberts

Oprettet: 17.12.2007 - 19:06

Bog: "Shantaram" af Gregory David Roberts

Selvbiografisk roman - I sin ungdom fik australske Gregory en 19 års dom for røveri, men det lykkedes ham at flygte, og under falsk identitet ankom han til Bombays slum, hvor tilværelsen passede fi

Gregory David Roberts
Nanna Birch
NB Books

Oplev Bombay for fuld skrue med en australsk flugtfanges øjne! Storslået fortælling der har det meste: action, et farverigt persongalleri, maleriske beskrivelser …

"Shantaram" er en omfangsrig og hæsblæsende historie om en australsk forbryder, der flygter fra fængslet og havner i Bombay i Indien. Her finder han et andet liv, en anden virkelighed og en anden måde at være menneske på.

Kort efter ankomsten til Indien møder hovedpersonen en Bombay-guide, Prebaker, der bliver hans nøgle til at forstå Indien. Under et langt besøg i den landsby, Prebaker stammer fra, får hovedpersonen sit indiske navn: Shantaram. Det betyder 'fredens mand' eller 'mand af Guds fred', og det lyder jo smukt. Men det er ikke just en fredelig tilværelse, Shantaram kommer til at leve.

Shantaram bliver hurtigt en del af Bombays brogede underverden, der tilsyneladende er større end byens oververden. Der bor folk fra et hav af nationaliteter i byen, og de har alle forskellige, ofte lyssky, grunde til at være der. Gennem en række nye bekendtskaber involveres han bl.a. i sortbørsveksling og fremstilling af falske pas - siden hen bliver det farligt!

Ud over at give et interessant og skræmmende indblik i den kriminelle verden er romanen spækket med smukke skildringer af venskaber, der opstår på trods. Folk, der holder hånden over hinanden, når det gælder, og en mands store kærlighed til en nation, der kun overlever takket være en grundlæggende kærlighed og tolerance. I romanen hævdes det, at hvis der et andet sted i verden boede så mange mennesker så tæt sammen, som der gør i Indien, ville det hele eksplodere.

Romanen, der er baseret på forfatterens egen historie, er ikke den store sproglige oplevelse. Alligevel formidler han sine sansninger og sin kærlighed til landet på en fin måde. Lommefilosofi og pseudovisdom vil nogen måske sige. Jeg vil sige, at bogens fortælling virker så ægte, menneskelig og følt, at man hænger på. Og så er den absolut underholdende. Desværre har oversætternissen haft lidt for frie tøjler. Der er mange ærgerlige svipsere, som man selv med almindeligt skoleengelsk falder over. Det er synd for en på mange måder storslået roman. Og ork ja, der kunne sagtens have været redigeret 3-400 sider ud af romanen. Men pyt, verden har også plads til mursten. I hvert fald når de er så underholdende.

Oversat af Nanna Birch. NB Books,2007. 877 sider

Blogindlæg: Hjertets alfabet

17.08.2016 - 07:03 - Lise Vandborg

Bang, Barnes og Baudelaire. Drop den alfabetiske vilkårlighed i bogreolen og sæt bøgerne efter deres åndelige slægtskab.

Artikel: Sensommerlæsning fra afrikanske himmelstrøg

08.08.2016 - 09:05 - Litteratursiden

Den afrikanske litteratur er begyndt at tage sin plads på verdenskortet, og du kan her få et overblik over, hvem du skal holde øje med.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Tema: Essays

01.08.2016 - 10:51 - Anne Birgitte Hundahl

For rigtig mange er essayet en lidt ukendt størrelse, for hvad er et essay egentlig og er det noget alle kan læse?

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.