Sensei's mappe af Hiromi Kawakami

Oprettet: 05.10.2013 - 21:28

En meget anderledes bog i forhold til hvad jeg ellers plejer at læse, og det er sundt en gang imellem at prøve noget nyt.

Selv om jeg måske ikke jubler rundt i stuen efter at have læst bogen, så har den alligevel gjort noget for mig. Den har rørt ved en masse følelser, den har åbnet mine øjne for respekt og ærbødighed og så har den vist mig en masse om en meget anderledes kultur end jeg er vant til.

Dét er dybe følelser, som en krimi eller fantasy aldrig ville formå og netop derfor rummer denne roman så meget mere på et dybere plan.

I en travlt hverdag, som er afhængig af faste tidsplaner og rutiner, svøber denne roman en beroligende atmosfære omkring læseren, og pulsen falder i takt med handlingens fremskriden. Omgivet af grøn te, sushi i alverdens afskygninger og sake i strømmevis bevæger læseren sig rundt i et forhold som langsomt, forsigtigt og til tider formålsløst forandrer sig fra venskab til kærlighed.

Af øje et umage par, i sind en samhørighed uden des lige. De bevæger sig som magneter - tæt sammen, men aldrig helt tæt. De taler sammen – uden at sige et ord.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• MiaST

tir, 22/10/2013 - 23:09

Dette er en bevægende og meget smuk fortælling. På sin egne stille måde åbner den en verden af kærlighed og det stille livs glæde. Kan kun anbefales.