Se ikke væk af Karen Strandbygaard

Oprettet: 06.03.2017 - 14:31

Bog: "Se ikke væk" af Karen Strandbygaard

Anna er bange for alt, og det er kun blevet værre, efter hun fik børn. Derfor har hun og Marco besluttet at tage deres femårige tvillinger med til Thailand.

Karen Strandbygaard
People's Press

Angst æder sjæle op. Hovedpersonen Anne er bange for næsten alt, allermest at der skal ske hendes 5-årige tvillinger noget ondt. God og spændende debutroman.

Marco og Anna er på rundrejse i Thailand med deres tvillinger Maria og Gorm. Anna lider af angst, og det er meningen, at ferien i Thailand skal byde på afslapning og hyggeligt familiesamvær, men angsten får hurtigt overtaget. Anna ser spøgelser alle vegne og tør ikke flyve, men heller ikke at køre i bus eller at tage med båd ud for at dykke. Hun tør heller ikke lade Marco og børnene tage af sted selv. Hele tiden skal hun vælge mellem pest og kolera for at kunne beskytte børnene. Ret hurtigt fatter hun mistanke til et ældre tysk ægtepar på rejsen, og da de senere flytter ind på samme hotel som Marco, Anna og børnene, er Anna overbevist om, at de forfølger dem med henblik på at stjæle Maria. Først slår Marco det hen, men efter forskellige uheldige episoder, beslutter familien sig alligevel for at rejse videre i hemmelighed.

Jeg er selv mor og kan derfor sagtens sætte mig ind i Annas tankegang, selvom hun selvfølgelig er ude på et overdrev. Men vi er vel alle skrækslagne for, at der skal ske vores afkom noget. Hos Anna er angsten altfortærende, og hun har ikke et roligt øjeblik i sit liv. Undervejs tænkte jeg flere gange, at hun i virkeligheden burde have haft professionel hjælp i stedet for at rejse rundt på et fremmed kontinent.

Forfatteren har en eminent evne til at beskrive Annas angst, så den kryber helt ind under huden, og man forstår Annas skrækscenarier og  venter bare på, hvornår hendes sorte profetier går i opfyldelse. Der er små hentydninger til et efterforløb, og måske er det med til at øge intensiteten og forudanelserne, men historien er virkelig godt skrevet, og spændingen i den korte fortælling er helt i top. Der er fokuseret utrolig meget på Anna, og alle de øvrige personer bliver i sammenligning  til statister, men det fungerer rigtig fint i historien.

'Se ikke væk' er Karen Strandbygaards debutroman, og den kan anbefales til læsere af spændingsromaner og de mere bløde krimier.  Jeg vil ikke karakterisere den ikke som en krimi, i al fald ikke som krimier er flest, men god og spændende, det er den.