Scenesat af Maria Helleberg

Oprettet: 04.01.2013 - 13:04

Bog: "Scenesat" af Maria Helleberg

Biografisk roman om Johanne Louise Heiberg (1812-1890) og hendes opvækst under usle kår med en fordrukken far.

Maria Helleberg
Samleren

Johanne Louise Heiberg fødtes til et liv i almuen, men fik en flot karriere på teatret. Man bliver fanget af den autentiske historie fra en svunden tid, hvor meget var under forandring.

Hanne Pätges, alias Johanne Louise Heiberg, lever under sin opvækst i en dysfunktionel familie. Forældrene er fordrukne og udsætter deres to små piger for det ene overgreb efter det andet. De lever et kummerligt liv, hvor sult og angst var en del af hverdagen.

Hanne og Malle (søsteren) bliver reddet af en velgører, da han ser dem danse på baren i faderens værtshus - naturligvis mod betaling til faderen, som kan se indtægter i alt. Hanne kommer på balletskole og bliver en dygtig danser, mens Malle bliver syg og må stoppe. Mens hun stadig kun er et barn, møder hun Heiberg, som gør hende til den store skuespillerinde, som alle beundrede.

Romanen starter i 1816 og strækker sig frem til 1860, hvor Hanne bliver enke. Den er delt op i to dele, først barndommen og herefter voksenlivet, hvor hun bliver gift med Johan Ludvig Heiberg.

Romanen er skrevet som en biografi med en jeg-fortæller, som er Hanne. Vi møder Hanne, da hun er fire år og følger hendes liv og dannelse herfra.

Personbeskrivelsen af Hanne er meget intens og beretter om en kvinde, som passer godt på sig selv, er intelligent og på mange måder helt sin egen. Hun er et varmt og sødt menneske, når hun vil, og som skiller sig ud fra mængden med sine holdninger og værdier.

Miljøbeskrivelserne er også rigtig gode, lige fra det beskidte barndomshjem til faderens værtshus og den fine lejlighed, som de delte med Heibergs mor, Thomasine Gyllembourg. Man fornemmer tydeligt de dufte og stemninger, Hanne møder rundt omkring, fx blomsterne i Bakkehusets have.

Marie Helleberg har atter skrevet en fantastisk historisk roman, som er svær at lægge fra sig - man bliver fanget af den spændende, autentiske historie, som foregår i en svunden tid, hvor meget var under forandring og blandt andet enevældet ophørte.