Scenesat af Maria Helleberg

Oprettet: 04.01.2013 - 13:04

Bog: "Scenesat" af Maria Helleberg

Biografisk roman om Johanne Louise Heiberg (1812-1890) og hendes opvækst under usle kår med en fordrukken far.

Maria Helleberg
Samleren

Johanne Louise Heiberg fødtes til et liv i almuen, men fik en flot karriere på teatret. Man bliver fanget af den autentiske historie fra en svunden tid, hvor meget var under forandring.

Hanne Pätges, alias Johanne Louise Heiberg, lever under sin opvækst i en dysfunktionel familie. Forældrene er fordrukne og udsætter deres to små piger for det ene overgreb efter det andet. De lever et kummerligt liv, hvor sult og angst var en del af hverdagen.

Hanne og Malle (søsteren) bliver reddet af en velgører, da han ser dem danse på baren i faderens værtshus - naturligvis mod betaling til faderen, som kan se indtægter i alt. Hanne kommer på balletskole og bliver en dygtig danser, mens Malle bliver syg og må stoppe. Mens hun stadig kun er et barn, møder hun Heiberg, som gør hende til den store skuespillerinde, som alle beundrede.

Romanen starter i 1816 og strækker sig frem til 1860, hvor Hanne bliver enke. Den er delt op i to dele, først barndommen og herefter voksenlivet, hvor hun bliver gift med Johan Ludvig Heiberg.

Romanen er skrevet som en biografi med en jeg-fortæller, som er Hanne. Vi møder Hanne, da hun er fire år og følger hendes liv og dannelse herfra.

Personbeskrivelsen af Hanne er meget intens og beretter om en kvinde, som passer godt på sig selv, er intelligent og på mange måder helt sin egen. Hun er et varmt og sødt menneske, når hun vil, og som skiller sig ud fra mængden med sine holdninger og værdier.

Miljøbeskrivelserne er også rigtig gode, lige fra det beskidte barndomshjem til faderens værtshus og den fine lejlighed, som de delte med Heibergs mor, Thomasine Gyllembourg. Man fornemmer tydeligt de dufte og stemninger, Hanne møder rundt omkring, fx blomsterne i Bakkehusets have.

Marie Helleberg har atter skrevet en fantastisk historisk roman, som er svær at lægge fra sig - man bliver fanget af den spændende, autentiske historie, som foregår i en svunden tid, hvor meget var under forandring og blandt andet enevældet ophørte.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her et par links:

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 13:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.