Satans yngel af Sanne Munk Jensen

Oprettet: 08.11.2010 - 13:58

Bog: "Satans yngel" af Sanne Munk Jensen

Alma er oppe i 20'erne og hendes kæreste Tobi presser på, for at de skal have et barn - Da hun bliver gravid, tumler hun med alle mulige tanker og må samtidig lægge øre til veninden Trinas uli

Sanne Munk Jensen

Med en blanding af ’Nynnes dagbog’ og  ’Anja & Victor’ serverer Sanne Munk Jensen, det at få børn – lige ”In your face”.

Debuten ’En dag skinner solen også på en hunds røv’ var fremragende. Rørende, velskrevet, humoristisk og super talentfuld. Derfor var det med spænding,  jeg modtog ‘Satans yngel’.

Hovedpersonen Alma (fra ’En dag skinner…’) bor sammen med Tobias. De læser begge på Københavns Universitet og lever et helt almindeligt ungdomsliv. En blanding af studier, fester, gang i den, eksamener etc. Almas bedste veninde har fået barn ,og Alma oplever hvordan hun og veninden langsomt men sikkert driver bort fra hinanden. Veninden lider af ammehjerne og rummer derfor ikke andet end bleer, bæreseler, gylp og 117 gyldne og uskrevne regler for forældreskab.

Men pludselig en dag er Alma gravid. Tobias er helt oppe og ringe, Alma er glad, men bekymret.  For egner hun sig til at blive mor? Og er Tobias den rigtige mand og far? Og magter hun ansvaret?

Midt i det hele opsøger Alma sin far, som hun ikke kender, og er det nu klogt?

Romanen er et bud på, hvordan det også er at blive mor. Hvor benhårdt det er at ramme korrekthedens smalle tragt med regler for valg af barnevogn og autostole og om amning.

Alt i alt en sjov ungdomsroman, om hvor belastende det er at blive familie. Desværre bliver bogen lidt for kæk og friskfyragtig visse steder, og det er synd. Det gør den utroværdig. Til gengæld er den et godt billede på hvad brystbetændelser, ammeproblemer og søvndeprivation gør ved spædbørnsforældre. Men også (heldigvis) hvordan et første smil heler alt.