Sankt Psyko af Johan Theorin

Oprettet: 16.04.2012 - 12:45

Bog: "Sankt Psyko" af Johan Theorin

Pædagogen Jan Hauger får arbejde i en børnehave, der er tilknyttet en retspsykiatrisk sikringsanstalt for afvigende forbrydere - Jan har sine egne motiver til at søge jobbet, men opdager snar

Johan Theorin
Louise Ardenfelt Ravnild
Politiken

Pædagogen Jan Hauger har en skjult dagsorden, da han søger et vikariat i børnehaven Lysningen, tilknyttet Sankt Patricias retspsykiatriske sikringsafdeling.

Den prisbelønnede svenske forfatter er kendt for sine velskrevne Ølandskrimier. Med 'Sankt Psyko' går han nye veje og undersøger en plaget menneskesjæls mørkeste afkroge. Det er en spændende psykologisk thriller, men holdt i en lavmælt tone og uden voldsom effektjageri. Spændingen ligger hovedsageligt på det indre plan, men der er også lidt ydre dramatik.

Jan Hauger er et meget ensomt og rodløst menneske. Han befinder sig bedst sammen med børn og søger jobbet i Lysningen, fordi han gerne vil hjælpe børnene, som alle har en kriminel forælder, der er tvangsindlagt på sikringsafdelingen med det folkelige navn Sankt Psyko. Det er imidlertid ikke hans eneste grund, og det viser sig, at der er andre i børnehaven med skjulte planer. Jan ender med at blive et offer for et uhyggeligt komplot, der involverer en psykopatisk massemorder.

Jans fortid er traumatisk. Han var et offer for grov mobning i skolen, forældrene var følelseskolde, og efter et selvmordsforsøg indlægges han på en psykiatrisk afdeling for børn og unge. Vi hører tidligt i bogen om en mystisk episode med et barn, der ”forsvandt” under en skovtur med Jan og en anden pædagog. Forklaringen får vi efterhånden.

Theorin skriver godt og med stor psykologisk indsigt, og han doserer sine afsløringer så fint, at læseren fanges ind af den usædvanlige menneskeskæbne, der efterhånden tegner sig. Det er et nuanceret portræt, der ikke kun lader Jan være et viljeløst produkt af sin traumatiske fortid. Jans ægte interesse for børn gør det til slut muligt for ham at fravælge det onde, selv om det får alvorlige konsekvenser for ham selv.