Rhett Butlers fortælling af Donald McCaig

Oprettet: 11.08.2008 - 12:06

Bog: "Rhett Butlers fortælling" af Donald McCaig

I et parallelt forløb til Margaret Mitchell's roman "Borte med blæsten" gives en detaljeret beskrivelse af den mandlige hovedperson Rhett Butlers liv før og efter mødet med Scarlett O'Hara, og set

Donald McCaig

Så er han tilbage! Hav lugtesaltet parat og lad jer opsluge af "Borte med blæsten" set fra Rhett Butlers synspunkt.

Hvem var Rhett Butler egentlig? I Margaret Mitchells udødelige klassiker "Borte med blæsten" var der en del uafklarede og skandaløse sager omkring med denne djævelsk charmerende mand. Glæd jer, for dem får man forklaret i Donald McCaigs autoriserede fortsættelse. Udvidelse eller parallelroman er måske et bedre ord at bruge, da "Rhett Butlers fortælling" strækker sig over en periode på ca. 31 år og altså starter nogle år før - og slutter nogle år efter - "Borte med blæsten".

Det er skønt at opleve Rhett Butler få liv, at forstå hans bevæggrunde og få indblik i den barndom og ungdom, der har gjort ham til den mand han er. Ikke mindst er det en fornøjelse at stifte bekendtskab med de mennesker han var tæt på.
"Rhett Butlers fortælling" omhandler nemlig ikke kun Rhett Butler, men lige så meget de mennesker han omgav sig med. F.eks. hans søster Rosemary som folder sig ud til at blive bogens virkelige heltinde, den tyranniske far Langston Butler, skolekammerat og senere konføderationshelt Andrew Ravanel, Belle Watling, elskerinde OG kammerat og ikke mindst Tunis Bonneau, Rhetts bedste ven og tidligere slave.

Bogen kan sagtens stå alene, dog har jeg et lille forbehold. Rhett Butlers fascination af Scarlett O’Hara virker ikke helt troværdig, da Scarletts figur i bogen er rungende hul og overfladisk. Men så er det jo godt, at jeg VED bedre og kan perspektivere til især filmudgaven af "Borte med blæsten", hvor Vivien Leigh og Clark Gable leverer to pragtpræstationer af følelser og rå magnetisme! Måske er det med vilje, at McCaig er skøjtet let og elegant hen over Scarlett O’Hara. Han kan være af den opfattelse, at alle kender Scarlett, og nu er det Rhetts tur. Så hermed er I advaret.

Bogen er nem at sluge og skrevet i et flydende sprog. Beskrivelserne er levende, og den dovne, støvede sydstatsstemning er perfekt fanget. McCaig forstår virkelig at fortælle sin historie med historisk og menneskeligt engagement, så skynd dig at få fat i bogen, hvis du er til de store fortællinger.

Oversat fra amerikansk af Ingeborg Christensen efter 'Rhett Butler's people' . Lindhardt og Ringhof, 2008. 574 sider