Renselse af Sofi Oksanen

Oprettet: 15.02.2010 - 11:04

Bog: "Renselse" af Sofi Oksanen

Den gamle estiske bondekone, Aliide finder det unge traffickingoffer, Zara, livløs på sin gårdsplads - Forbindelserne mellem de to kvinder afdækkes langsomt, og en tragisk familiehistorie tilb

Sofi Oksanen
Helena Idström
Rosinante

Hemmeligheden bag bedstemors fotografi. Slægtsroman fra det yderste Europa.

Stor skæbnefortælling om to kvinder fra to forskellige livsaldre, der tilsyneladende tilfældigt mødes på en gårdsplads i Estland i 1992. Det udvikler sig til at blive en uafrystelig historie om grusomheder, begået både mod mennesker, deres værdier og deres kærlighed.

Hvordan er Zara endt som en bylt på gårdspladsen hos en gammel estisk kvinde? Det afsløres langsomt for læseren af den gamle kvinde Aliide. Der er intet sentimentalt i mødet, der foregår i et renskuret køkken med henkogning og konservering af årets frugter. Men der en afventende holdning og mistro, de to kvinder imellem, som får skæbnesvangre følger for dem begge.

Fælles for de to kvinder er, at de begge bærer på frygtelige hemmeligheder. Zara er på flugt fra Rusland som traffickingoffer med sine forfølgere lige i hælene. Aliides hemmelighed er næsten endnu mere grusom og har sin rod i Estlands historie og sovjettidens undertrykkelse.

Båndet mellem de to kvinder er bedstemoderens fotografi, som Zara altid bærer på sig:

”Og mens Zara betragtede fotografiet, opdagede hun noget, hun ikke tidligere havde set: der var noget meget uskyldigt over pigernes ansigter, og denne uskyld strålede fra deres runde kinder ind i Zara i en sådan grad, så hun pludselig blev flov. Måske havde hun ikke lagt mærke til det tidligere, fordi hun selv engang havde haft samme udtryk, den samme uskyld, men nu hvor hun havde mistet den, kunne hun kende den igen hos begge pigerne. Det var det udtryk, man havde, inden man lærte virkeligheden at kende.”

Romanens hovedtema er, hvad der binder mennesker sammen og hvor langt mennesker vil gå for at overleve – også for kærligheden, selv hvis den ikke bliver gengældt.

’Renselse’ er nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris 2010. Romanen har vakt røre endnu inden den er udkommet på dansk, efter et interview med forfatteren på DR2.

Sofi Oksanen er født 1977 af en estisk mor og finsk far og er vokset op i Midtfinland. Hun debuterede i 2003 og har siden fået udgivet flere bøger og har modtaget Runebergprisen og Finlandiaprisen for ’Renselse’, som allerede nu er solgt til 20 lande.

Lad dig suge ind i en anden verden tæt på os og bliv klogere på vores naboer og på det liv, der har formet dem på godt og ondt.