Rejsen til Ribe af Peter Seeberg

Originaludgave: 1990

Peter Seeberg
1991
Samleren

Kan man ved obduktion af et lig finde spor af skam i den afdødes hjerte - kan man i øjnene se en lille skare af uforglemmelige mennesker - og kan disse spor af levet liv måles og vejes? I ”Rejsen til Ribe” får du ikke svarene på disse eksistentielle spørgsmål. Til gengæld får du en helt uforglemmelig læseoplevelse!

Anbefalet af bibliotekar Ditte Krogh, Ballerup Bibliotek

Lån bogen på Bibliotek.dk

Kan man ved obduktion af et lig finde spor af skam i den afdødes hjerte? Kan man i hjernen finde antydningen af en ballistisk bane, der stammer fra frygten for at blive skudt ned på klods hold? En indsnøring af halsen fra frygten for at blive henrettet ved hængning? Kan man i øjnene se en lille skare af uforglemmelige mennesker? Og indtræder døden da først, når de ikke længere kan ses? Og kan disse spor af levet liv måles og vejes?

Dette er nogle af de tanker en læge gør sig, da han beslutter at donere sin krop til videnskaben i den første fuldstændig forunderlige fortælling "Den anatomiske tegning". Det er umiskendeligt Seeberg; en lille fortælling, der på ca. en side opsummerer dramaet i et helt liv. Som stiller spørgsmålstegn ved, hvad lægevidenskaben er for en størrelse. Som formår at ryste læseren i sin grundvold og samtidig kalde et smil frem ved tanken om de svimlende perspektiver, lægevidenskaben ville have, hvis den formåede at læse disse spor af levet liv i kolde kroppe.

Peter Seeberg har et sjældent blik for det, som alle andre synes at overse; de stille eksistenser, de blinde vinkler. Og han vender gerne op og ned på vores opfattelse af verden. Anatomi for eksempel, handler for Seeberg ikke det fjerneste om de indre organers placering i forhold til hinanden, men om alt det, videnskaben ikke kan måle og veje. I en anden novelle "Opad og nedad" er hovedpersonen noget så anonymt som et reklamebud. Personen uden ansigt, som fylder vores postkasser med overflødigt papir, bliver kød og blod. Titelnovellen "Rejsen til Ribe" handler om det uønskede plejebarn, der nok forvises fra plejefamilien, men til gengæld får den ultimative frihed. Det forviste plejebarn er for Seeberg ikke en ynkværdig skabning, men et handlekraftigt og stærkt individ.

At "Rejsen til Ribe" kaldes for novellesamling, siger netop meget om vores behov for at sætte alting i bås. Men "Rejsen til Ribe" er ikke blot noveller, som vi kender dem i traditionel forstand. Det er også fabler, digtlignende tekster og småbitte præcist sansede og skildrede prosastykker. ”Rejsen til Ribe” vokser vildt og stritter i mange retninger og bør ikke lukkes inde i små snævre båse, der ikke yder dens utrolige mangfoldighed retfærdighed.

Så glem alt om noveller eller ikke noveller og lad dig blot gribe og forføre af Peter Seebergs fantastiske sprog og knivskarpe iagttagelser. Du vil aldrig glemme det.

Gyldendal, 1999. 129 sider

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Tema: Young adult

01.10.2015 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Genren Young adult har naglet sig fast i de unge læsere og gennemgår en guldalder i disse år. Det er en litteratur om livets strabadser og det at finde sig selv.

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”