PR af Lasse Hjorth Madsen

Oprettet: 12.10.2009 - 11:46

Bog: "PR" af Lasse Hjorth Madsen

Christian finansierer sin spillelidenskab med småkriminalitet og snyder sig til ansættelse i et konsulentbureau, hvor han får succes.

Lasse Hjorth Madsen
Borgen

Dette er ikke læsning for folk med hang til stuerent indhold. En provokerende og spændingsmættet tour de force udi bluff, bedrag og amoralitet. Glæd dig!

Christian er småkriminel, intelligent og lynhurtig. Han skifter personlighed som en kamæleon skifter farve og tilpasser sig omgivelserne. Det er nyttige egenskaber, når man er ude at stjæle bærbare computere i diverse firmaer og måske risikerer at støde på nogle af de ansatte. Faktisk er det næsten sjovest, hvis Christian må improvisere lidt hen ad vejen.

En dag, hvor han er på rov i et firma, bliver han antaget for at være ny medarbejder og er pludselig ansat som PR-konsulent: ””Hvad er det så egentlig du laver, der, i det firma”, spurgte faren. ”Jeg ved det ikke rigtig endnu. Egentlig kom jeg bare for at stjæle deres computere, men pludselig var jeg ansat.” ”Ja, den er god med dig.” Som en sporhund lugtede moren antydningen af en vittighed.”

Christians vindende væsen, frækhed og evner til at bluffe viser sig at være netop det, der skal til for at holde den gående i firmaet. Han er sit eget brand og beviser gang på gang, at det handler om at skabe det rette image på rette sted og tidspunkt.

Romanen starter med tre afsnit om tre forskellige personer, og spændingskurven holder romanen igennem, mens man forsøger at forstå sammenhængen. Hårene rejste sig bogstaveligt på mine arme efter at have læst sidste linje i første afsnit. Sproget er uden omsvøb og nogen vil nok finde det anstødeligt. Læsere, der kan lide Chad Kultgens ’En helt almindelig han’ og Abo Rasuls ’Macht und rebel’, vil nyde denne roman.

Som læser hepper man på Christian samtidig med at man ser forventningsfuldt frem til, om han bliver afsløret i sit bluff. Det er muligvis lidt anstødeligt at nævne, at man kan lide denne type romaner med amoralske hovedpersoner med et vulgært sprog, fordi det er som at sætte lighedstegn ved, at man sympatiserer med hovedpersonen. Hvad skal vi med dem, hvad kan de lære os? Hvis man læser mellem linjerne, er der er anarkisme, ironi og humor gemt; en parodi på konsulentbranchen og samfundets snorlige ligusterhække, kedsomheden og konformiteten. Jeg var suverænt underholdt - og forarget!

Apropos pr har forlaget Borgen lagt bogen i fuld længde online til fri download i to måneder