Pompeji af Robert Harris

Oprettet: 20.06.2005 - 11:05

Bog: "Pompeji" af Robert Harris

Da ingeniøren Attilus omkring år 80 kommer til Pompeji for at udbedre en fejl ved vandtilførslen, opdager han hurtigt, at noget katastrofalt er under opsejling

Robert Harris
Vibeke Houstrup
2005

Har du, som jeg, altid været fascineret af historien om Vesuvs udbrud og måske besøgt Pompeji og Herkulanum, så skynd dig at få fat på denne spændende og meget velfortalte roman.

Vulkanen Vesuv eksploderede i år 79. Dermed er en del af handlingen jo givet på forhånd, men alligevel kunne jeg næsten ikke lægge bogen fra mig, for jeg fulgte spændt, hvordan det går vores hovedpersoner. Hvor er de henne den 22. august, vil de overleve, eller vil de blive kvalt under asken, som så mange andre blev det?

Attilius er aquarius, vandingeniør, han fører tilsyn med Roms akvædukter. En augustdag i år 79 bliver han sendt til Misenum ved Napolibugten. Den forrige vandmester er forsvundet under mystiske omstændigheder, og der begynder at ske mærkelige ting. Der lugter underligt af svovl, og vandet holder op med at løbe, hvilket er katastrofalt, for vandledningen – Augusta – forsyner mere end 100.000 mennesker med fersk vand. Der må være et brud eller en lækage et eller andet sted.

Attilius får hurtigt en mistanke om, at fejlen skal findes i nærheden af Pompeji. Han tager af sted, men hvad han ikke ved, er, at der også er én med, som vil gøre alt for at forhindre ham i at vende levende tilbage. Og tidspunktet for udbruddet nærmer sig …

"Pompeji" er en spændings- og en kærlighedsroman, samtidig er det også en roman, man bliver klog af at læse. Den fortæller om, hvordan det var at leve i Pompeji, før verden gik af lave, både blandt de rige med deres overdådige middage og blandt de mere almindelige mennesker. Og jeg er fuld af beundring over de gamle romere, som kunne bygge så fantastiske bygningsværker som akvædukterne.

En sidste pointe er, at allerede dengang troede man også, at man havde styr på naturen - at menneskene var den langt overlegen.

Oversat af Vibeke Houstrup. Lindhardt og Ringhof, 2005. 334 sider. Kr 299,-

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - december 2016

03.12.2016 - 23:54 - Marit

Tema: Børnelitteratur 2016

05.12.2016 - 10:06 - Anne Birgitte Hundahl

Litteratursidens decembertema er traditionen tro dedikeret til årets bedste børnebøger.

01.11.2016 - 18:06 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 09:44 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - september 2016

31.08.2016 - 12:05 - Marit

Efterårets første store bogmåned byder på et veritabelt fyrværkeri af spændende titler.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 17:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 11:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 10:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 07:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.