Plastic af Mette Thomsen

Oprettet: 01.09.2006 - 12:06

Bog: "Plastic" af Mette Thomsen

Mona vil være en perfekt Barbie-dukke - Pengene til plastiske operationer tjener hun sort, for egentlig er hun bistandsmodtager på Nørrebro.

Mette Thomsen
1995

Hvad er det perfekte menneske i 90’erne? Er det af plastic ligesom Ken og Barbie? Det mener Mona, som vi følger i denne hurtiglæste, men tankevækkende roman.

Mona er kun overflade, hun har intet indhold. For hende drejer det sig om at spare nok penge sammen, så hun kan få rettet først ansigtet, derefter hele kroppen. Hun går heller ikke af vejen for at stikke en finger i halsen, hvis hun er kommet til at spise andet end yoghurt naturel. Vi ved, hun er på bistand og arbejder sort i en videoforretning for at tjene penge til operationerne. Vi ved ikke meget om hendes baggrund og om hendes motiv for at være ”perfekt”, derfor fremstår hun yderligere overfladisk.

Hun har ingen venner, og det ville de fleste af os synes var meget ensomt, men for Mona spiller det ingen rolle. Hun kommer en del på café, for hun vil gerne ses. Hun går kun op i, hvordan hun ser ud og vil kun være sammen med mænd, som er ligesom hun selv, uden indhold. Hun ser sig selv stå i et rustikt køkken og lave kakao til sine børn, men det er kun illusionen, der tiltrækker hende, virkeligheden vil hun aldrig kunne håndtere.

Et møde med virkeligheden får hun, da hun møder sin lesbiske nabo Vera, en meget naturlig pige. Hun både tiltrækker og frastøder Mona, og bekendtskabet bliver dog også et problem, da Mona møder en ”perfekt” mand, som hun kan gifte sig med. Man har sådan på fornemmelsen, at Vera er en del af Mona, den indre Mona, den naturlige Mona.
Mona gør noget dumt, og bogen får en anden afslutning, end man kunne forvente.

Bogen kunne lige så godt være skrevet i dag, den er stadig højaktuel. Jagten på ”det perfekte” er ikke blevet mindre - tværtimod! Folk verden over får ordnet bryster, lavet fedtsugninger, fjernet hår på alle lemmer, rettet og bleget tænder, som aldrig før.

Absurd historie i en til tider absurd verden!

Lindhardt og Ringhof, 1995. 129 sider.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her et par links:

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 13:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.