Plastic af Mette Thomsen

Oprettet: 01.09.2006 - 12:06

Bog: "Plastic" af Mette Thomsen

Mona vil være en perfekt Barbie-dukke - Pengene til plastiske operationer tjener hun sort, for egentlig er hun bistandsmodtager på Nørrebro.

Mette Thomsen
1995

Hvad er det perfekte menneske i 90’erne? Er det af plastic ligesom Ken og Barbie? Det mener Mona, som vi følger i denne hurtiglæste, men tankevækkende roman.

Mona er kun overflade, hun har intet indhold. For hende drejer det sig om at spare nok penge sammen, så hun kan få rettet først ansigtet, derefter hele kroppen. Hun går heller ikke af vejen for at stikke en finger i halsen, hvis hun er kommet til at spise andet end yoghurt naturel. Vi ved, hun er på bistand og arbejder sort i en videoforretning for at tjene penge til operationerne. Vi ved ikke meget om hendes baggrund og om hendes motiv for at være ”perfekt”, derfor fremstår hun yderligere overfladisk.

Hun har ingen venner, og det ville de fleste af os synes var meget ensomt, men for Mona spiller det ingen rolle. Hun kommer en del på café, for hun vil gerne ses. Hun går kun op i, hvordan hun ser ud og vil kun være sammen med mænd, som er ligesom hun selv, uden indhold. Hun ser sig selv stå i et rustikt køkken og lave kakao til sine børn, men det er kun illusionen, der tiltrækker hende, virkeligheden vil hun aldrig kunne håndtere.

Et møde med virkeligheden får hun, da hun møder sin lesbiske nabo Vera, en meget naturlig pige. Hun både tiltrækker og frastøder Mona, og bekendtskabet bliver dog også et problem, da Mona møder en ”perfekt” mand, som hun kan gifte sig med. Man har sådan på fornemmelsen, at Vera er en del af Mona, den indre Mona, den naturlige Mona.
Mona gør noget dumt, og bogen får en anden afslutning, end man kunne forvente.

Bogen kunne lige så godt være skrevet i dag, den er stadig højaktuel. Jagten på ”det perfekte” er ikke blevet mindre - tværtimod! Folk verden over får ordnet bryster, lavet fedtsugninger, fjernet hår på alle lemmer, rettet og bleget tænder, som aldrig før.

Absurd historie i en til tider absurd verden!

Lindhardt og Ringhof, 1995. 129 sider.

Tema: Danske debutanter 2015-2016

01.09.2016 - 11:26 - Anne Birgitte Hundahl

Årets debutanter skriver med inderlighed, nærvær og politisk indignation om hverdagen og samfundet i et miks af form og genrer. Det er nye, stærke stemmer der vil frem!

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - september 2016

31.08.2016 - 13:05 - Marit

Efterårets første store bogmåned byder på et veritabelt fyrværkeri af spændende titler.

Blogindlæg: Hjertets alfabet

17.08.2016 - 07:03 - Lise Vandborg

Bang, Barnes og Baudelaire. Drop den alfabetiske vilkårlighed i bogreolen og sæt bøgerne efter deres åndelige slægtskab.

Artikel: Sensommerlæsning fra afrikanske himmelstrøg

08.08.2016 - 09:05 - Litteratursiden

Den afrikanske litteratur er begyndt at tage sin plads på verdenskortet, og du kan her få et overblik over, hvem du skal holde øje med.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.