Plantagen 2: Intet er, som du tror af Steen Langstrup

Oprettet: 20.08.2010 - 13:53

Bog: "Plantagen 2: Intet er, som du tror" af Steen Langstrup

En århundredgammel forbandelse holder de lokale væk fra den sjællandske plantage, men fremmede ved ikke, hvilke farer og hvilken ondskab, der lurer i den mørke skov, og de kommer bitterligt til at

Steen Langstrup
2 Feet Entertainment

"Intet er, som du tror" er bind 2 i Steen Langstrups gysertrilogi "Plantagen". Historien starter 10 dage efter, at Anders Kromann forsvandt i Den Lukkede Skov.

En gruppe tyske håndværkere er blevet kaldt til Gillsby for at udføre et noget usædvanligt job. De skal overhælde et hus inde i en nedlagt plantage med salt, og så skal de lukke huset fuldstændigt af med et solidt hegn rundt om hele grunden. Men da de opdager den lille pige inde i huset, er de jo nødt til at få hende ud først. Det er en alvorlig fejltagelse …

Samtidig er Anders’ hustru, Katja, taget til Gillsby for at finde ham. Hun har intet hørt fra sin mand, siden han forsvandt, og selvom politiet siger, at han aldrig dukkede op til det aftalte møde med skovfogeden, så ved Katja, at de lyver. Desværre lukker lokalbefolkningen fuldstændig i, når hun spørger til Den Lukkede Skov, så først må hun finde ud af, hvor den ligger.

”Intet er, som du tror” lever helt op til etterens gode takter. Det lykkes Langstrup at udvikle videre på både monster og historie, så det, vi tror, vi ved, er pludselig ikke sandt længere, og der lægges op til en forrygende slutspurt i bind 3, hvor jeg håber at høre mere om Kristina og Sofus, som (måske) slap væk i bind 1.

Steen Langstrup skriver flydende, og hans måde at krydsklippe mellem de forskellige strenge i historien bringer et utroligt pace til fortællingen. Adrenalin-niveauet er nærmest konstant højt, og man må bare læse næste side og næste side og næste side ...

Efterhånden har Langstrup skrevet en god håndfuld horror, der udforsker genrens mange grene, lige fra besatte dyr over vampyrer til varulve, og nu altså hekse og - måske - dæmoner fra en anden dimension. Det mærkes tydeligt, at han elsker genren, og så er han samtidig en intelligent forfatter, som formår at lave et plot der holder læseren fast.

Med ”Intet er, som du tror” leverer Steen Langstrup endnu en gang varen, og er du til et godt gedigent gys, så må du ikke snyde dig selv for ”Plantagen”.