Pigen i isen af Robert Bryndza

Oprettet: 15.08.2017 - 10:44

Bog: "Pigen i isen" af Robert Bryndza

En tidlig morgen i en af Londons parker falder en halvstor dreng bogstaveligt talt over det nøgne lig af en ung kvinde. Hun ligger indefrosset i et tykt lag is under en bådebro.

Robert Bryndza
Hans Larsen
Politikens Forlag

Første del af ny, velskrevet krimitrilogi følger den kvindelige kriminalkommissær Erika Foster gennem Londons barske gader.

En iskold morder har efter at have skamferet en ung kvinde til døde smidt hende i en sø i London. Her findes hun af en ung mand på vej på arbejde. Kriminalkommissær Erika Foster har haft en længere tjenestepause efter at have mistet sin mand i et skudopgør, inden hun bliver ansat som efterforsker på denne komplicerede sag om en død rigmandsdatter.

Erika Foster prøver mange muligheder af, undersøger kvindens vennekreds og færden, men møder meget modstand, især fra pigens familie. Hendes far er en magtfuld mand og vant til at få sine ønsker opfyldt. Det komplicerer sagen yderligere, fordi det bremser efterforskningen. Mens Erika kæmper med sit eget indre kaos, kæmper hun også for at finde morderen. Hun går nye veje og er kompromisløs. Hun vil fange morderen og skyr ingen midler.

Erika Foster er et frisk nyt pust på krimihylden. Hun har en spændende personlighed, et iltert temperament og et fantastisk drive, når hun først går i gang. Hun bruger utraditionelle metoder og har kun et mål: At fange morderen for enhver pris.

Der er to stemmer i romanen. Den primære er Erikas og den anden morderens. Det giver en fin indsigt i personerne. Plottet er spændende, og man indfanges hurtigt. Sproget flyder godt, og romanen virker realistisk og er meget læseværdig.

Romanen er forfatterens første på dansk og samtidig første del af en trilogi. Robert Bryndza har tidligere været skuespiller, men er nu forfatter på fuld tid.