Perlmanns fortielser af Pascal Mercier

Oprettet: 24.11.2008 - 13:06

Bog: "Perlmanns fortielser" af Pascal Mercier

En sprogforsker står foran at skulle holde oplæg på en konference uden at have præsteret et akademisk resultat. Snart væves han ind i et spind af fortielser, overspringshandlinger og måske mord

Pascal Mercier
Mone Hvass
Tiderne Skifter

Smuk, eftertænksom, spændende … den nye roman af  Pascal Mercier, forfatteren til "Nattog til Lissabon",  har det hele og venter kun på at blive læst!

På et luksushotel ved den italienske Middelhavskyst møder den internationalt anerkendte sprogforsker Philipp Perlmann en gruppe kollegaer fra forskellige lande til en årlig tilbagevendende konference, hvor alle skal fremlægge deres seneste, sprogvidenskabelige arbejde. Men efter sin kones død føler Perlmann sig udbrændt, han har intet mere at sige og ingen ny revolutionerende forskning at præsentere for kollegaerne.

I stedet for at trække sig får han kolde fødder, og som en dårlig nødløsning "stjæler" han en anden kollegas arbejde, begynder at oversætte det og bruger det som sit eget. Fanget i et net af løgne, accelerere den håbløse situation og bringer Perlmann ud, hvor han ikke kan bunde.

Forfatteren Pascal Mercier, hvis navn er synonym for den schweiziske filosof Peter Bieri, kender de fleste fra den pragtfulde succesroman "Nattog til Lissabon".
Denne nye roman er lige så velskrevet og svær at slippe, når man dykker ned i dybet af Merciers eftertænksomme verden, som forgængeren var.

Hans romaner vil jeg beskrive som langsomme og detaljerede fortællinger, der nærmest forgår i slowmotion, men alligevel aldrig er kedelige.

I et smukt og velformuleret sprog følger vi hovedpersonen Perlmanns strabadser for at leve op til omgivelsernes forventninger og ikke mindst sine egne. Som læser drages man ind i et univers af indre dæmoner, et univers vi alle på en eller anden facon kan nikke genkendende til.

Perlmann er et menneske i krise, han er sit eget offer, slave af sin forfængelighed og underlagt omgivelsernes beundring og anerkendelse. Af og til trækker man på smilebåndet af vores hovedperson, andre gange føler man med manden og til tider fandt jeg ham godt og grundigt irriterende.

"Perlmanns fortielser" henvender sig til et publikum der værdsætter rigtig god litteratur, og samtidig er bogen en decideret pageturner, man må bare vide hvad der sker. Jeg havde svært ved at lægge bogen fra mig og slugte alle 512 sider i løbet af få dage, så "Perlmanns fortielser" får mine allervarmeste anbefalinger.

Oversat fra tysk af Mone Hvass efter 'Perlmanns Schweigen'. Tiderne Skifter, 2008. 512 sider.