Papa af Jesper Stein

Oprettet: 19.06.2017 - 10:33

Bog: "Papa" af Jesper Stein

Alex Steen arbejder undercover på et internationalt job, hvor en russisk storgangster skal fanges, mens hans tidligere makker, Vicki Thomsen, leder efterforskningen af et brillant bokskup.

Jesper Stein
Politiken

Axel Steen er for kendt til København og går undercover i Amsterdam i denne fremragende krimi af internationalt format.

Axel Steen er tilbage for fuld udblæsning i det femte bind af Jesper Steins populære serie. Han er ved at være for kendt til at kunne fortsætte i Københavns politi, så han er blevet overført til PET og udlånt til en undercoveropgave af international karakter. Opgaven går ud på at infiltrere det kriminelle miljø i Europa for at fange den russiske mafiaboss Grigor Grigovich, også kendt som Grisja eller Papa. Men Grisja er ikke så let at få ud af Rusland, så først må Axel vække tilliden – og købelysten – hos Grisjas forbindelser i Amsterdam, hvilket bestemt ikke er en let opgave. Så for at opbygge et solidt omdømme som leveringsdygtig i alt fra narko til våben, må Axel bruge et halvt år på at opbygge et ry, der er troværdigt nok til at overbevise mellemmændene.

Axels tidligere kollega, Vicky Thomsen, har på samme tid sit at slås med. Hun er blevet overført til Røveriafdelingen og sat på en mystisk sag, hvor 143 bankbokse er blevet brudt op i løbet af en weekend. Sagen er ikke let; der er stort set ingen spor, og samtidig bliver hun kraftigt modarbejdet af sine mandlige kolleger. Da en af bankboksene viser sig at tilhøre en dame med forbindelse til Rusland, kontakter Vicky sin tidligere chef, Axel Steen. Men heller ikke her, er der meget hjælp at hente.

Axel Steen er i den grad tilbage i endnu et hæsblæsende drama. Som i de tidligere bøger kommer man meget tæt på hovedpersonen, så tæt at det gør ondt. Jesper Stein skriver, så man kommer helt ind under huden og bliver sat i forbindelse med samtlige nerveender, når Axel går gennem personlige kriser, nervepirrende udvekslinger med benhårde kriminelle og lange sekunder, hvor han ser døden i øjnene. Så når man i denne krimi går undercover med Axel, dykker man dybt ned i både det kriminelle miljø og Axels inderste følelser. Det er en eksplosiv kombination, og det er virkelig godt skrevet.

Denne serie hører til i den mere hårdkogte ende af krimigenren. Ikke at det driver med blod, men spændingen er så tyk, at man kan skære i den. Handlingen er stærkt fremadskridende, og Axel er den hårdtslående type. Det er uden tvivl en af de bedste danske krimiserier, og den kan sagtens klare sammenligning med store udenlandske krimimestre som Ian Rankin og Michael Connelly. Serien bør læses i korrekt rækkefølge. Man forstår først Axel Steen, når man har været med ham hele vejen.