Ovids bitterligheder. Tristia af Publius Ovidius Naso

Oprettet: 22.12.2008 - 01:00

Bog: "Ovids bitterligheder. Tristia" af Publius Ovidius Naso

Digte. Ovid bliver sendt i eksil i år 8 e.Kr. Ovid efterlader sin kone og familie i Rom.

Publius Ovidius Naso
Otto Steen Due

"Uvejr kan kue en mand, men om jeg må be, vil jeg synge
min melodi, som jeg vil, ligesom uvejret må"
Kampen om ytringsfrihed kan føres overbevisende på vers. Læs selv videre.

I år er det 2000 år siden at den romerske digter Publius Ovidius Naso (43 f. Kr. - 18 e. Kr.) af Kejser Augustus i år 8 e. Kr. blev forvist fra Rom til en fjerntliggende by ved Sortehavet. For første gang foreligger hans eksilværk "Tristia" på dansk i de originale versemål i Otto Steen Dues fremragende gendigtning.

Eksilet forhindrede ham ikke i at digte videre, og han fortsatte med at sende digte til Rom, hvor han efterlod sin hustru og ejendom. Det blev til i alt fem hæfter, der nu er samlet under titlen ”Bitterligheder”, der både kan betyde deprimeret og streng.

Der er en dobbeltposition i digtene, idet han på den ene sider besynger kejserens ret til at forvalte magten og ham selv som den loyale undersåt, der trods alt ikke blev slået ihjel. På den anden side var han dybt indigneret over at forvisningen også ramte hans muligheder for nå sit publikum med sin digterkunst, og derved forgreb kejseren sig på selve poesien.

I digtene beskriver han sin afrejse, sit ensomme eksil i et barbarisk land og den grusomme skæbne, som berøvede ham sit rette element. Der er digte til hans læsere, familien og venner i Rom, og der er en selvbiografisk skildring. Også digtene får mæle. Naturens elementer er med til at beskrive hans dybe følelser og kejserens svigt. Det er en diskuterende stilsikker kritik og bag den højstemte, billedskabende poesi, som han beherskede til fuldkommenhed, ligger den evigt aktuelle konflikt om ytringsfrihed, mellem kunstnerens ret til ytre sig og magthaverens ret til at forhindre det.

Ifølge oversætteren kommer Ovids digterkunst kun til sin ret ved at læse et digt om måneden. Den vejledning har jeg ikke kunnet følge, men jeg er imponeret over at den ulige kamp kan føres med pen og tale med så stor og lysende kraft.

Otto Steen Due (1939-2008) nåede desværre kun at skrive vidende og finurlige noter til to af hæfterne. En fin indledning sætter værket og Ovids forfatterskab samt betydning i perspektiv.

Billedkunstneren Peter Brandes har illustreret det klassiske epos med fine akvareller i farver.