Ordmagneten -nitten tekster om sprog om litteratur

Oprettet: 21.03.2011 - 16:08

Bog: "Ordmagneten - nitten tekster om sprog og litteratur" af

Til Jørn Lund i anledning af 65-års-dagen

Nitten tekster om sprog og litteratur - et brag af et festskrift og hyldest til sprogforsker Jørn Lund.

”Uden ham ville dansk ikke være helt det samme
    uden dansk ville han slet ikke være den samme”

Således indleder Benny Andersen, 'Ordmagneten', et festskrift i anledning af Jørn Lunds 65-års fødselsdag. Og han har ret, Jørn Lund er ikke en hr. hvem som helst: direktør for det Danske Sprog- og Litteraturselskab, sprogforsker, professor, medlem af diverse udvalg og bestyrelser, aktiv formidler og debattør i de danske medier... ja, jeg kunne blive ved.

'Ordmagneten' er en hyldest til Jørn Lund for hans mangeårige indsats for sproget og litteraturen, og det er netop dette spændingsfelt – samspillet mellem sprog og litteratur – redaktionen har forsøgt at fastholde som værende rød tråd gennem de nitten tekster.

Fælles for bidragsyderne er det personlige forhold til Jørn Lund, personligt og arbejdsmæssigt. Blandt bidragsyderne kan bl.a. nævnes: Torben Brostrøm, Hans Boll-Johansen, Lars Brink, Erik Hansen, Bertel Haarder, Georg Metz, Johannes Riis, May Schack og Jens Smærup Sørensen.

Teksterne er mangfoldige og handler om alt fra vanskelighederne ved at oversætte Marcel Proust til indlæg om sprogpolitik, retskrivning og grammatiske finurligheder.

Læs 'Ordmagneten's mange informative og substantielle tekster og bliv klogere på litteraturen og det danske sprog.