Opklaringen af et meget omtalt mord af Paul Smith

Oprettet: 22.05.2006 - 12:06

Bog: "Opklaringen af et meget omtalt mord" af Paul Smith

Jan Åkesson og Helena Maria Cirio har mødt hinanden på et kursus i Göteborg. Han er tidligere politimand og graver stadig i mysteriet om mordet på Olof Palme.

Paul Smith
2006
Hovedland

Fra en noget overraskende kant kommer nu en såkaldt "filosofisk-dokumentarisk" roman om mordet på Olof Palme, hvor det forkludrede opklaringsarbejde skildres på fascinerende vis.

Da Palme blev skudt for 20 år siden, var det et stort chok. Jeg husker tydeligt, hvor jeg var, da jeg hørte om mordet – som generationen før husker attentatet på John F. Kennedy. For svenskerne blev det et nationalt traume, men også danskerne var dybt rystede over, at noget sådant kunne ske i vores fredelige hjørne af verden.

At mordet aldrig er blevet opklaret, har givet anledning til utallige spekulationer og konspirationsteorier, som igen er udmøntet i bøger, artikler og TV-udsendelser.

Denne bogs forfatter er mest kendt som spindoktor for Jakob Haugaard, og han har i mange år beskæftiget sig med revy og satire. Han har dog også en baggrund som cand.mag. i historie og filosofi og har således de faglige forudsætninger i orden. De hidtil foreliggende publikationer om sagen bliver loyalt citeret som kildemateriale.

Den fiktive rammes hovedperson er den ufrivilligt pensionerede politimand Jan Åkeson, som nu helliger sit liv til privat efterforskning af Palme-mordet samt et filosofikursus på åbent universitet. På kurset møder han Helena, som er flygtning fra Chile og traumatiseret efter tortur. Mellem de to opstår langsomt sød musik, samtidig med at de med filosofiens store navne som vejvisere arbejder sig igennem materialet om mordet og når frem til den løsning, de mener er den mest sandsynlige opklaring.

Undervejs bliver der udstillet himmelråbende inkompetence og betændte skjulte dagsordner i det svenske politikorps. Efter sin død har Palme opnået helgenstatus, men Paul Smith påviser, at han langtfra var populær i alle lejre, og at motiverne til at ønske ham af vejen var mangfoldige. Desuden foretager Smith nogle interessante sammenligninger mellem Danmark og Sverige, idet han forklarer hvordan fascistiske enklaver i svensk politi og militær har overlevet, mens de herhjemme blev udrenset efter besættelsen.

Man skal virkelig holde tungen lige i munden for at følge med i udredninger og opremsninger af vidnenavne, politiske grupperinger og andre involverede. For en læser med interesse for politik og samtidshistorie er bogen fascinerende og informativ, mens kærlighedshistorien er for rudimentær til at blive andet end sukker på pillen. Eller sagt på en anden måde: I formernes indbyrdes kamp vinder dokumentationen over romanen.

Hovedland, 2006. 282 sider. Kr 248,-