No og mig af Delphine de Vigan

Oprettet: 21.09.2010 - 14:53

Bog: "No og mig" af Delphine de Vigan

Gennem den 12-årige og superbegavede pige Lou oplever vi mødet med den hjemløse No, Lou's interesse for hende og ønske om at give hende en plads i sin problemramte familie - Det lykkes ikke he

Delphine de Vigan
Birgit Schlifer
People's Press

En lille fin litterær perle af en roman om at finde sig selv, om ikke at høre til og om den første forelskelse. En fortælling alle bør unde sig selv tid til at læse.

Til en skoleopgave vælger den højt intelligente 13-årige Lou Bertinac at skrive om hjemløshed blandt unge kvinder: Hun har holdt øje med en 18-årig forhutlet kvinde, der hænger ud ved Gare d’Austerlitz. Den hjemløse No indvilliger på visse betingelser i at lade sig interviewe, men efter at opgaven er skrevet, har Lou svært ved at slippe No igen. Et spirende venskab er begyndt.

Ligesom No af indlysende grunde har sit at slås med som hjemløs, så har Lou også en del følelsesmæssig bagage at slæbe rundt på, idet hendes forældre i flere år har lidt under det ubærlige at miste et barn. Det har efterladt moren i en komalignende tilstand og faren hjælpeløs. I deres sorg og magtesløshed mister de desværre også Lou lidt.

Som læseren måske godt kan gætte, får Lou den idé at redde No fra hjemløshed. Stik imod alle odds går hendes forældre med til at installere No i deres hjem og snart efter begynder moren glædeligt nok at blomstre op. Men det er en sårbar og usikker konstellation for alle involverede parter.

Dette er en særdeles velskrevet fortælling om skrøbelighed, om forældre der ikke magter at tage sig af deres børn på den følelsesmæssige konto og om at føle sig hjemløs i flere betydninger. Sidstnævnte belyses fint i kontrasten mellem Lou og No, der har forskellige baggrunde og forudsætninger her i livet. Den første forelskelse og om unges måske naivistiske forsøg på at redde verden er også vedkommende temaer. Som Lous lærer så enkelt og præcist udtrykker det: ” ”Mademoiselle Bertinac?” ”Ja?” ”Giv ikke op.”

Efter endt læsning sidder jeg med en klump i halsen. Delphine de Vigan har en unik evne til at bruge ordene smukt, og stemningen er rørende men realistisk.

Romanen blev ved sin udgivelse et hit i Frankrig, og anmelderne var begejstrede. Den er nu i gang med at blive filmatiseret. Jeg kan frygte, at romanen ikke får så stor opmærksomhed som fortjent herhjemme i Danmark. Jeg kan kun give den min varmeste anbefaling.