Mystic River af Dennis Lehane

Oprettet: 04.08.2008 - 12:06

Bog: "Mystic River" af Dennis Lehane

Kriminalroman, Tre elleveårige drenges venskab går i stykker efter den ene bliver bortført og misbrugt, 25 år senere mødes de igen, Den enes datter er myrdet, den anden er som betjent sat på sagen

Dennis Lehane
2002

På en gang en krimi, et dystert skæbnedrama og en intens psykologisk fortælling, som Clint Eastwood har omsat til et filmisk mesterværk.

De tre 11-årige barndomsvenner Sean, Jimmy og Dave hænger ud sammen i et arbejderkvarter i en lille by i nærheden af Boston. En dag bliver Dave lokket ind i en bil af to mænd, der viser sig at være pædofile, og han slipper først fri fire dage senere.

Handlingen springer 25 år frem i tiden, hvor de tre venners livsbaner har adskilt dem. Sean er blevet politimand, mens Jimmy som ung har været kriminel, men nu lever et respektabelt liv som ejer af en kiosk. Dave har tilsyneladende overvundet sine traumer. Da Jimmys datter bliver myrdet, Sean skal stå for opklaringen og Dave kommer under mistanke, krydses deres veje igen. Det viser sig, at fortiden kaster lange skygger …

I en alder, hvor andre går på pension, har Clint Eastwood sat sig i instruktørstolen, og for denne filmatisering, der følger bogen tæt, høstede han mange roser. En overbevisende Sean Penn i rollen som Jimmy skildrer dennes lammende sorg, der må bearbejdes med handling.

Vi får indblik i de æresbegreber og den loyalitet, der udgør sammenhængskraften i det ganske uglamourøse lillebysamfund. Begreber som hævn og selvtægt bliver bragt i spil. De psykologisk fortættede og ganske fremragende personskildringer i såvel bog som film virker overbevisende og gør kun tragedien endnu mere bitter.

BT gav filmen seks stjerner og skrev: ”… et mørkt mesterstykke, der aldrig vil give slip på tilskuerens hjerte …”

Lehane, Dennis: 'Mystic River'. Oversat fra amerikansk af Mich Vraa efter 'Mystic River'. Lindhardt og Ringhof, 2002. 464 sider