Moskvareglerne af Daniel Silva

Oprettet: 19.10.2009 - 13:17

Bog: "Moskvareglerne" af Daniel Silva

Den israelske agent og kunstekspert Gabriel Allon skulle egentlig holde hvedebrødsdage i Toscana med sin Shiara, da han bliver bedt om at mødes med en russisk journalist, der måske har vigtige info

Daniel Silva
Charlotte Grubb
Cicero

Agentroman fra det nye Rusland. 'Moskva-reglerne' er 5. bog i serien med den israelske agent og kunstekspert Gabriel Allon i hovedrollen.

En russisk journalist ankommer til en skisportsted i de franske alper, hvor han har til opgave at overvåge den russiske finansmand Ivan Kharkov, tidligere KGB agent. Journalisten likvideres på sit hotelværelse inden der er gået få timer.

Vores hovedperson Gabriel Allon blev gift i den forrige bog 'I hemmelig tjeneste' og tilbringer nu sin bryllupsrejse i Italien. Til stor utilfredshed for hans kone Chiara, afbrydes hvedebrødsdagene og han bliver sendt til Rom for at mødes med en anden russisk journalist, der ligger inde med informationer om en nærtstående våbenhandel der involvere en kendt russisk finansmand. Inden han når at få udført sit forehavende, dør den russiske journalist i armene på Allon - forgiftet.

Allon sendes nu til Rusland for at optrevle våbenaffæren og bliver derved kastet ud i en livsfarlig mission.

Vi kommer vidt omkring i verden i denne agentroman og hvad jeg synes er specielt spændende, er at Silva tager fat i det nye Rusland. Jerntæppet er faldet, og der slås ikke længere med KGB-agenter, men de er stadig i fokus. De er den nye overklasse af velhavende mænd i Rusland, som ikke går af vejen for at tilrage sig penge og magt uanset metode og midler.

Endnu engang har Daniel Silva skrevet en hamrende spændende agentroman. Og han kan sit kram.

Han er uddannet journalist og har beskæftiget sig indgående med mellemøsten og andre politiske brændpunkter. Han forstår at skrue en gedigen historie sammen, hvor det er op til læseren at holde tungen lige i munden for at følge med. Det er interessant læsning, og han kan sammenlignes med af de store forfattere som Le Carre og Robert Ludlum, som skriver en velfortalt agentroman fremfor en hæsblæsende action-thriller.

Hvis jeg skal pege på en svaghed i Silvas bøger må det være hans stereotype kvindeportrætter. De er alle meget unge, smukke og sexede. Men det er en mindre skavank jeg godt kan leve med og som sikkert mange mandlige læsere nyder godt af. Til læsere af agentromaner er Daniel Silva et rigtig godt bud.