Mord ved Runddelen af Dan Turèll

Originaludgave 1983

Dan Turèll
1984
Borgen

"Mord serien” har noget på hjerte, og Dan Turèll leverer hver gang en oplagt krimigåde, nogle interessante personskildringer og et levende Vesterbro.

Anbefalet af bibliotekar Per Kjær Fredborg, Århus Kommunes Biblioteker

Lån bogen på Bibliotek.dk

Mit kendskab til Turèll startede tilbage i 1984 med Sune Lund-Sørensens filmatisering af ”Mord i mørket” og ”Mord i Paradis”. Udmærkede film, men svage i forhold til romanerne.

Dan Turèlls hæsblæsende talestrøm kunne være meget fascinerende. Tidligere har jeg læst forskellige ”Onkel Danny fortæller” – romaner, men på flere måder blev det hurtigt for meget. Hele historien skal efter min mening ikke kun ligge i sproget. Sproget er selvfølgelig vigtigt, men uden noget på hjerte bliver romanerne for kedelige.

”Mord serien” har noget på hjerte, og Dan Turèll leverer hver gang en oplagt krimigåde, nogle interessante personskildringer og et levende Vesterbro. Talestrømmen i disse krimier er heldigvis knap så dominerende.

Den fjerde bog i serien om den navnløse journalist fra Vesterbro i København foregår primært på Nørrebro og ved Assistens Kirkegård. Her føler Turèll sig i høj grad hjemme.

Krimigåden handler denne gang om kvinder, der bliver overfaldet og kvalt. I min indre biograf minder dette i høj grad om filmklassikeren ”Mordets melodi” fra 1944, hvor Angelo Bruun går rundt i de københavnske gader og kvæler kvinder, der hedder Sonja. Men hvor ”Mordets melodi” på mange måder er en flot psykologisk film, er miljøet i Dan Turèlls Nørrebro mere vedkommende og mindst lige så uhyggeligt. Kvinderne myrdes mandag aften omkring Runddelen på Nørrebro. Alle mord sker inden for en afstand af få hundrede meter fra Runddelen. Journalisten er så uheldig at falde over de to første kvindelig og kun pga. sit kendskab til politikommissær Ehlers mistænkes han ikke for mordene.

Det er frustrerende for både Ehlers og journalisten, at forbrydelsen ikke kan opklares, og efterhånden bliver selv redaktør Otzen på Bladet nervøs for, hvor morderen vil slå til næste gang. Ehlers sætter 20 mand til at mandsopdække området omkring Runddelen, men dette hjælper desværre ikke. Politikommissær Ehlers og journalisten har efterhånden et godt forhold til hinanden. De spiser sammen, mens de venter på nyt fra området og bliver meget frustrerede, da endnu en kvinde findes myrdet. Et nyt spor i sagen fører Ehlers og journalisten til Hovedbanegården, hvor der i en bagageboks findes en taske, der tilhørte én af de myrdede kvinder. En mand åbner boksen, og politiet skygger ham til Nørrebro.

Turèll leger med sproget, uden at han gør fortællingen utroværdig eller selvhævdende. ”Mord-serien” er en dejlig læseoplevelse.

Borgen, 1983. 194 sider.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her nogle links

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!