Miss Wyoming af Douglas Coupland

Bog: "Miss Wyoming" af Douglas Coupland

Douglas Coupland
2001
Valby : Borgen

Susan Colgate - Miss Wyoming - og John Johnson kender ikke hinanden, men lever begge et liv i rimelig luksus, overfladisk og ligegyldigt. En dag får de begge chancen for at lægge det hele bag sig og begynde forfra ...

"Miss Wyoming" er Douglas Couplands syvende roman. Det er den første jeg har læst, og det er en god og på mange måder anderledes roman.

Temaet anslås fra starten: hvordan skabes og påvirkes menneskets identitet, og hvilke handlinger og oplevelser følger og former mennesket? Bogen handler også om at indse, at livet kan ændres, og at overfladiske identiteter kan udviskes.

Den konkrete historie i "Miss Wyoming" er Susan Colgate's møde med John Johnson. Begge er de ensomme og søgende mennesker, der leder efter et ståsted i livet. De ligner således hinanden på mange måder. De har oplevet stor succés på hver sit område: Susan som barnemodel og soap opera-skuespiller og John som ramasjang filmproducer. Succéstragedier kunne de også kaldes, for begge har de droppet karrieren og valgt at leve en lang periode som forsvundet fra jordens overflade. Susan overlevede mirakuløst et flystyrt, og det bliver hendes anledning til at forsvinde. Hun lever som død i et år og dukker op igen med påstanden om hukommelsestab. John vælger at stå af, selvom han betragtes som et af Hollywoods vidunderbørn, da hans liv er så koldt og følelsesløst, at der ikke er noget at blive for. Som en anden Jack Kerouac vandrer han på landevejene og lever fra hånden i munden. Romantikken som hjemløs slides dog hurtigt op, og vagabondtilværelsen ender brat med sygdom.

Susan og John møder hinanden på en smart restaurant i Los Angeles ligesom Susan er vendt tilbage. De tiltrækkes øjeblikkeligt af hinanden, går en lang tur igennem byen sammen og aftaler at mødes senere. Susan forsvinder dog igen, og John, der besat af hende, rejser ud for at finde hende. Den vilde jagt går samtidig med, at læseren præsenteres for en serie tilbageblik, der konkret og i overført betydning udfylder hullerne i deres liv. I disse flash backs finder man ud af, hvorfor romanen hedder, som den gør. Takket være en ambitiøs og kynisk mor blev Susan Miss Wyoming og fik endelig den titel, som moderen havde forsøgt at vinde til hende ved at tilmelde Susan utallige skønhedskonkurrencer som barn.

Selvom både Susan og John må opgive deres flugtforsøg og vende tilbage til det etablerede samfund, er deres afbræk fra de normale rammer ikke en fiasko. De vender tilbage som voksne, finder hinanden og håbet sammen.

Romanen er velskrevet på en meget "couplandsk" måde, tror jeg, til tider morsom, og den forener en humoristisk og indimellem absurd fortælling med fokus på stjernelivets hule og forlorne facade og to menneskers kamp for at blive voksne og lykkelige. Håbet er intakt, og jeg vil helt sikkert fordybe mig i noget mere fra Couplands hånd.

Borgen, 2001. 349 sider

BogWeb - 4. september 2001