Min far kan lide fugle af Maja Lucas

Oprettet: 28.04.2008 - 12:06

Bog: "Min far kan lide fugle" af Maja Lucas

Meget små prosastykker om et barns oplevelse af sin families opløsning ved forældrenes skilsmisse.

Maja Lucas
Athene

Forfrosne og fantastiske prosastykker om et barns oplevelse af sine forældres skilsmisse.

Maja Lucas, der debuterede sidste år med den stilsikre og meget originale "Jegfortællinger", har skrevet endnu en fantastisk lille samling prosastykker. Så sart og fin og med en sproglig perfektion, der gør det til en fuldkommen nydelse at læse bogen.

Jegfortælleren i bogen skildrer sine forældres skilsmisse og sit forhold til forældrene, og det er ikke morsom læsning. Tværtimod.

Hele bogen er en trist og intens fortælling om en families opløsning. Om at skulle være stor nok til selv at vælge, hvem man vil bo hos efter skilsmissen, samtidig med at man beder til Gud om snart at vågne af mareridtet. Om en far, der fortæller, at han godt kunne have været sammen med fortællerens mor endnu, hvis han altså ikke lige havde mødt en ny kvinde. Om en mor, der fortæller, at faren forlod hende, fordi hun var mere intelligent end ham. En mor, der også siger: "Få børn - og du fortryder det. Få ikke børn - og du fortryder det også".

Barske ord og oplevelser for et skrøbeligt og usikkert lille menneske. Et menneske, der drømmer om engang at blive lykkelig, men som ikke tør tro på lykken.

Maja Lucas formår med korte og ordknappe tekster at fortælle om et barns oplevelse af savn og ensomhed, så man får kuldegysninger og lover sig selv aldrig så meget som at overveje skilsmisse.

Og selvom fortællingen er meget fragmenteret, har man alligevel en helt klar fornemmelse for hovedpersonen og hendes følelser.

I "Min far kan lide fugle" optræder der, som titlen også antyder mange fugle, især i drømme. Bl.a. både indledes og afsluttes den lille bog med en drøm og en tekst om faren og fuglene. I drømmen kan faren godt lide fugle, men i virkeligheden sparker han efter dem.

Maja Lucas' tekster er meget lyriske og minder både i form og længde mere om digte end om prosa, men jeg ville nu alligevel ønske, at forfatteren ville overveje at skrive en lille roman eller nogle lange noveller. For læsningen af hendes bøger hører alt for hurtigt op, og når man nu bare gerne vil have mere Maja Lucas!

Athene, 2008. 112 sider.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016