Metusalem af Jógvan Isaksen

Oprettet: 14.06.2011 - 14:26

Bog: "Metusalem" af Jógvan Isaksen

Krimi - Et skelet dukker op under en udgravning i Tórshavn- Hannis Martinsson bliver ringet op af en fisker, der hævder at liget er hans bror, som i 1961 forsvandt under en aktion mod et skib, der

Jógvan Isaksen
Povl Skårup
Torgard

Humoristisk og fandenivoldsk krimi fra Færøerne, hvor privatdetektiven Hannis Martinsson bliver involveret i en tilsyneladende banal sag, der trækker tråde tilbage til Den Kolde Krig.

I denne roman, som er Jógvan Isaksens fjerde på dansk, bliver journalist og ”konsulent” Hannis Martinsson kontaktet af en pensioneret fisker, da man finder et gammelt skelet ved oprensningen af en sø. I første omgang tror man, der er tale om et meget gammelt skelet – måske en vikingehøvding - som i folkemunde døbes Metusalem. Men fiskeren er overbevist om, at det er hans bror, som arbejdede for PET og forsvandt i 1961. Fundet af skelettet kommer til at handle om både NATO, PET og Den Kolde Krig. Sideløbende med opklaringshistorien og den storpolitiske historie kører Hannis´ private historie om hans noget lemfældige omgang med alkohol samt forholdet til elskerinden Duruta og datteren Turid.

Det er en grum historie med flere blodige mord, hvor Hannis undervejs har indbrud, bliver overfaldet og hører sin egen dødsannonce læst op i radioen. Det humoristiske og ironiske, der er kendetegnende for Jógvan Isaksen, spiller dog hele tiden med. Hele handlingen sætte således i gang, da søen skal renses op, fordi Dronning Margrethe og Prins Henrik skal komme til Færøerne for at se på et plejehjem i nærheden af søen. Og så skal der ryddes op.

Jógvan Isaksen har udtalt, at han er inspireret af den ensomme detektiv hos Dashiell Hammett og Dan Turèll men også af den nordiske tradition repræsenteret af Sjöwall & Wahlöö. For sidstnævntes vedkommende dog uden den løftede pegefinger. Han er dog ikke mere macho, end at han lader den private (kærligheds)historie fylde pænt i handlingen.

Handlingen i sig selv bringer ikke noget nyt til genrer og kan minde om Arnaldur Indridason: ’Manden i søen’, som jeg personligt synes, er mere spændende og lidt mere troværdig.

Jeg har dog følt mig ganske godt underholdt af denne humoristiske røverhistorie. Selvironien er alle steds nærværende, som da Hannis forsøger at løbe fra sine forfølgere og tænker: ”Færinger ville i det hele taget næppe kunne gøre sig gældende som løbere i international sammenhæng, det var vi alt for kortbenede til…. på den anden side var de yngre blevet højere end deres forældre, så hvem vidste, om ikke færinger engang vandt en olympisk medalje i løb” (oversættelse:  Povl Skårup)

Tema: Danske debutanter 2015-2016

01.09.2016 - 11:26 - Anne Birgitte Hundahl

Årets debutanter skriver med inderlighed, nærvær og politisk indignation om hverdagen og samfundet i et miks af form og genrer. Det er nye, stærke stemmer der vil frem!

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - september 2016

31.08.2016 - 13:05 - Marit

Efterårets første store bogmåned byder på et veritabelt fyrværkeri af spændende titler.

Blogindlæg: Hjertets alfabet

17.08.2016 - 07:03 - Lise Vandborg

Bang, Barnes og Baudelaire. Drop den alfabetiske vilkårlighed i bogreolen og sæt bøgerne efter deres åndelige slægtskab.

Artikel: Sensommerlæsning fra afrikanske himmelstrøg

08.08.2016 - 09:05 - Litteratursiden

Den afrikanske litteratur er begyndt at tage sin plads på verdenskortet, og du kan her få et overblik over, hvem du skal holde øje med.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.