Mesteren og Margarita af Mikhail Bulgakov

Oprettet: 25.02.2008 - 13:06

Bog: "Mesteren og Margarita" af Michail Bulgakov

Samfundskritik, skjult bag et fint slør af galgenhumor, i beretningen om djævelens inspektionsbesøg i mellemkrigstidens Moskva, og om Margaritas hengivne kærlighed til Mesteren, kunstneren

Michail Bulgakov
1988
Fremad

Bliv klogere på kærlighed, religion og historie - og på hekse i denne fantastiske, fandenivoldske og fortryllende roman fra Moskva!

Det er umuligt at give en fyldestgørende anbefaling af denne roman. Men her er nogle punktnedslag:

Hvad skete der i de dage, da Satan besøgte Moskva? Vi er i mellemkrigstiden. Satan, alias Woland, en sympatisk "menneskelig" Satan med kat og to assistenter. De infiltrerer teaterverdenen, demoraliserer og illustrerer jagten på materialismen ved at lade folket jagte ussel mammon i form af pengesedler, som kastes i grams om aftenen og næste morgen være ingenting. På samme måde kaster kvinderne alt til side for at iføre sig det nyeste outfit og næste morgen være nøgne.

Hvad foregår der inde i Pontius Pilatus migræneplagede hoved i de dage, da Jesus blev korsfæstet? Her er stof til en hel selvstændig roman om en spændende person, som nuanceret og smerteplaget skaber forbindelseslinje tilbage til Jesu tid. Samme Pontius Pilatus er også hovedperson og helt i Mesterens roman.

Centralt står den smukke kærlighedshistorie om Mesteren og Margarita. Den tilgivende kærlighed overvinder alt. Mesteren tvivler på sin roman, Margarita tror på den, og det skal vise sig at hun får ret: manuskripter kan ikke brænde. Hvad med kærligheden?

For mig er kapitlet om Det store bal hos Satan medrivende. Sådan må det bal bare foregå:
"Hurtigt efter hinanden tumlede tre kister nu af pejsen, revnede og faldt fra hinanden. Derpå fulgte en mand i en sort kappe, som straks fik en kniv i ryggen af den næste, som væltede ud af det sorte gab. Der lød et undertrykt skrig dernede. Et næsten opløst lig kom løbende ud af pejsen".

Foreliggende 3. danske udgave er en oversættelse af den endelige og autoritative russiske udgave. Tidligere russiske udgaver var på grund af det religiøse indhold censureret og forkortet.

Det kan være svært at give sig i kast med en klassiker. Glem det! og kom ind i en verden, hvor tid og sted ophæves, hvor begreberne ondt og godt sættes ud af kraft, og hvor den eneste synd er begær. Du vil blive forført og henrykkes. Men læs den gerne mere end en gang!

Nyversat fra russisk af Jørgen Harrit  efter 'Master i Margarita '. Rosinante, 2008. 461 sider.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Analyse: Riel, Ane - Harpiks

29.02.2016 - 11:22 - Amrit Maria Pal

Angsten for at miste og viljen til at bevare er  to temaer i Harpiks og romanen rejser fordomsfrit spørgsmålet om, hvornår vi er onde, og hvornår vi er gode.

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 13:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.