Menneskeloven af Jakob Vedelsby

Oprettet: 12.09.2011 - 11:03

Bog: "Menneskeloven" af Jakob Vedelsby

Carl Bernstein bliver udnævnt til midlertidig ambassadør i Grækenland under en terrorbølge, der rammer hele verden, og som måske har udspring i Grækenland

Jakob Vedelsby
Aronsen

Med baggrund i den dagsaktuelle stigende terror og en planet hærget af et voksende antal naturkatastrofer leverer denne lille, men kompetente spændingsroman masser af stof til eftertanke.

I romanen rammer terroren i fuldt omfang Danmark, og en række bombeeksplosioner i et nyopført storhotel lammer det meste af København. En række lignende terroraktioner rammer samtidig en række vesteuropæiske hovedstæder.

Verden som vi kender den, er langsomt ved at bukke under, og det værste er, at alle disse terroraktioner angiveligt synes at være velplanlagte og velkoordinerede.

Diplomaten Carl Bernstein, som ved terroraktionen i København mistede sin livslange kærlighed og samlever Kassandra, bliver beordret til Grækenland for at fungere som stedfortræder for den alkoholiserede siddende ambassadør.

I Athen skal Carl ved siden af sit diplomatiske arbejde også bistå diverse efterretningstjenester med at opspore de terrorceller i Grækenland, som menes at stå bag alle bombesprængningerne.

I Grækenland konfronteres Carl også med sin fortid og den mystiske græker Alexandros, som han mødte for år tilbage i København. Denne påstod at være en reinkarnation af Jesus, og at hans opgave var en samle egnede mennesker, inden jorden gik under. Disse mennesker ville blive samlet op i rumskibe, og når jorden var blevet renset, ville de alle vende tilbage til en ny og bedre verden.

I Athen bliver der dog ikke meget tid for Carl til at tænke i metafysiske baner, og snart er han hvirvlet ind i en række dramatiske og kaotiske begivenheder.

Romanen er i sin udformning nok mest at betegne som en spændingsroman men giver også plads til at skildre mere eksistentielle spørgsmål som liv og død, meningen med livet, og hvordan man som menneske finder sin plads i tilværelsen.

Ved at tage fat på sørgeligt højaktuelle temaer omkring verdens tilstand og de mange teorier omkring jordens snarlige undergang lykkes det da også fint forfatteren at opbygge et ganske holdbart spændingsniveau. Derimod synes jeg ikke, at den idealiserede vinkel med rumskibene holder helt til målstregen, og derved kommer historien til at fremstå underligt uforløst.

Der er dog ingen tvivl om, at forfatteren har villet skrive mere end bare en spændingsroman, og det filmiske, detaljemæssige sprog med klip i fortid, nutid og fremtid understøtter fint det høje ambitionsniveau.