Maya-kodekset af Mario Reading

Oprettet: 23.07.2012 - 12:39

Bog: "Maya-kodekset" af Mario Reading

Den franske og nu pensionerede kommissær Joris Calque og journalisten Adam Sabir følger sammen med udstødte Lamia profetierne ned i Sydamerika mens Lamias familie, Corpus Maleficus - et flere hundr

Mario Reading
Steen Sohn
Sohn

I anden del af konspirationsthrilleren ’Jagten på Nostradamus’ forsvundne profetier’ fortsætter skattejagten med uformindsket hastighed og maksimal underholdning.

Forfatteren Adam Sabir, som for seks måneder siden satte livet på spil i jagten på nogle forsvundne profetier af Nostradamus, fortsætter sin søgen efter sandheden. I hælene på ham er den morderiske De Bale-familie, Corpus Maleficus, hvis liv er viet til at formilde djævelen, når profetierne om jordens undergang går i opfyldelse.

En af sektens medlemmer, den sørgmodige pige Lamia, deserterer imidlertid fra ordenen og slutter sig til Sabir og hans hjælpere. Jagten fører Sabir tilbage til fødelandet USA og siden til Mexico, fordi noget i Nostradamus’ profetier synes at hentyde til de mystiske mayaer.

Samtidig er en ung mand, som er direkte efterkommer af mayaerne, draget ud på en farefuld færd til mayaernes helligdom - Maskernes Palads – som netop ligger i Mexico. Med på sin færd har han et mystisk kodeks, som angivelig vil kunne afsløre meningen bag Nostradamus’ ord.

Problemet er bare, at helligdommen ligger tæt ved en vulkan, som netop er gået i udbrud.

Denne bog fortsætter i samme spor som forgængeren, ’Jagten på Nostradamus’ forsvundne profetier’, og man kan takket være fyldestgørende resumeer sagtens følge med i historien uden at have læst bind et.

Der er fuld fart på handlingen og spændingen, og metoden med at skifte mellem personerne og ofte at lade heltene være i alvorlige vanskeligheder ved slutningen af hvert kapitel fungerer optimalt. Man kan ikke andet end at lade sig føre med i det hæsblæsende tempo. I denne bog virker det oven i købet også, som om forfatteren har mere styr på sin historie og sit baggrundsmateriale, og man får således et ganske godt indblik i mayaernes liv og historie.

Tredje og sidste del af serien om Nostradamus’ profetier er udkommet på engelsk, og bøgerne er solgt til udgivelse i 35 lande. Det forstår man da så udmærket, for den spændingshungrende får fuld valuta for pengene, og så klæder det bestemt historien, at der nu også er blevet plads til noget mere fordybelse og til opklarende og forklarende sammenhænge.

Det er kort og godt en underholdende og fængslende historie, og lidt tankevækkende er det da, at de forskellige teorier om jordens undergang i december 2012 jo ligger lige om hjørnet.