Martin af Tom Kristensen

Oprettet: 14.02.2017 - 18:37

Bog: "Martin" af Tom Kristensen

Martin Luther er af kæmpe vigtighed for historien og nu kan du få fortællingen om ham på en spændende, underholdende og tankevækkende måde; Tom Kristensen har både tegnet og skrevet tegneseri

Tom Kristensen
Eksistensen

Reformationen i streger. Et flot værk og en vellykket introduktion til en stor historiske skikkelse.

2017 er 500-året for Reformationen. I den anledning har forfatter og illustrator Tom Kristensen udgivet en graphic novel om Martin Luther der, med sit opslag af 95 teser på slotskirken i den tyske by Wittenberg, satte bruddet med den katolske kirke i gang.

I 1505 bliver Martin Luther færdiguddannet som magister. Meningen er, at han skal begynde på jurastudiet, men under et voldsomt uvejr lover Luther, at han vil vie sit liv til Gud, hvis blot han overlever. Og således bliver Luther først munk og siden præst og reformator.

Tom Kristensen fortæller letforståeligt og spændende om tiden og om Luthers liv. Hvordan hans bekymring over den katolske kirkes brug af afladsbreve m.m. fører til de 95 teser, der bliver starten på den lutheranske og protestantiske tro. Hvordan paven lyser ham i band, og hvordan Luther også får stor betydning på den politiske scene i Danmark.

Historien understøttes af Tom Kristensens spændende illustrationer tegnet i en løs, til tider næsten skitse-agtig, streg med spændende brug af farver og beskæring. Som i kapitlet om det stockholmske blodbad, hvor ordene ”Norden er samlet” optræder i en pøl af blod, der fylder hele billedrammen.

’Martin’ er et værk, man sagtens kan læse flere gange, for hver gennemlæsning lægger nye lag på forståelsen. Martin Luther fremstår i Tom Kristensens ord og streg som et ægte menneske i kød og blod og ikke blot et religiøst ikon. Luther var nok en dygtig teolog, men han fik sit budskab ud til folket ved at tale deres sprog. For ham var det væsentligt, at alle skulle kunne læse biblen og have et personligt forhold til Gud, eftersom det var troen, der var menneskets frelse.

Jeg synes, det er lykkes Tom Kristensen at tegne et både vedkommende og oplysende portræt af Martin Luther. I punktvise nedslag trækkes tråde ud til begivenheder og strømninger i tiden, som f.eks. betydningen af bogtrykkerkunsten og ikke mindst til vores egen Danmarkshistorie med bl.a. Grevens fejde og valget af den lutherske hertug Christian som konge.

I det hele taget er ’Martin’ et flot værk, både grafisk og indholdsmæssigt, som giver lyst til at læse mere. En vellykket introduktion til en stor historiske skikkelse, der henvender sig til både unge og voksne.