Marburg-eksperimentet af Boris Hansen og Sara Bindeballe

Oprettet: 06.11.2006 - 13:06

Bog: "Marburg-eksperimentet" af Boris Hansen

Christian Mørk er blevet smidt ud fra en topstilling i et stort medicinalfirma med et gyldent håndtryk, som han kan leve af

Boris Hansen
Sara Bindeballe
2006
Århus : Husets Forlag

Vinderen af prisen som årets Århus-krimi 2006 er en lille effektiv teknologi-thriller med lokalt udgangspunkt og globalt perspektiv.

Under Århus Universitets gule bygningskompleks løber en labyrint af underjordiske gange, og et sted hernede gemmer sig et sikkerhedsmæssigt højt klassificeret laboratorium. De strenge sikkerhedsforanstaltninger er helt nødvendige, for her arbejder et lille forskerteam med en dødsensfarlig virus. I et kapløb med tiden arbejdes der på at frembringe en vaccine, før Marburg, som den kaldes, får endnu flere menneskeliv på samvittigheden i Afrika, hvor den huserer.

Samtidig møder vi enspænderen Christian Mørck, der er ved at gå i hundene efter han blev gjort til syndebuk og fyret fra sit job som afdelingsleder i et stort medicinalfirma. Hans eneste ven er Mikkelsen, der stadig arbejder i firmaet. Han overdrager Christian en kuvert med nogle mystiske papirer, men den dag de skal mødes for at tale herom, bliver Mikkelsen offer for en mordbrand. Christian finder ud af, at papirerne har noget at gøre med forskerteamets arbejde, og på den måde kommer han i kontakt med forskeren Marija fra Litauen.

Sammen forsøger de to at finde forbindelsen mellem forskningen og firmaet. Eftersøgningen fører snart Christian til Thailand, og her gør han en gruopvækkende opdagelse. Det, som de i første omgang anså for at være tyveri af forskningsresultater – hvilket jo kan være en særdeles alvorlig sag i forskerkredse, viser sig at have langt mere vidtrækkende perspektiver, og snart er de begge i livsfare …

Marburg er symbolet på det uhåndgribeligt onde, der lurer på menneskeheden og finder villige redskaber i mennesker drevet af magt- eller pengebegær. Tanken om hvor let vi kan miste kontrollen er skræmmende, og dette gys er fortællingens omdrejningspunkt.

Med masser af hæsblæsende handling er der ikke plads til dybtgående personbeskrivelser i den korte roman, men der tegnes dog et udmærket billede af antihelten Christian, hvis retfærdige harme over vennens skæbne tvinger ham ud af apatien. Han foretager et eksistentielt valg, da han involverer sig i sagen, som endelig giver ham en grund til at stå op om morgenen. Bag sprittågerne viser han sig at være et menneske, der er i stand til at kende forskel på godt og ondt - og handle derefter.

Husets Forlag, 2006. 176 sider. Kr. 149,-