Manden med et hjerte af jern Philip Kerr

Oprettet: 01.10.2012 - 11:03

Bog: "Manden med et hjerte af jern" af Philip Kerr

Bernie Gunther vender tilbage fra krigen på Østfronten og fortsætter som kriminalinspektør i Berlin, hvor en sag om en myrdet hollandsk arbejder bringer ham til Prag og hans gamle chef, general Rei

Philip Kerr
Ole Steen Hansen
Modtryk

Nyligt hjemvendt fra Østfronten bliver Bernie Gunther viklet ind i en speget sag om spionage, terrorisme og et klassisk mord i et lukket rum.

Handlingen i den fremragende Berlin Noir-serie udspiller sig lige før, under og efter II Verdenskrig. Dette er ottende bind, og her er vi tilbage i 1941. Det ville være synd at snyde sig for nogle af bindene, men da serien ikke er kronologisk, er rækkefølgen mindre vigtig.

Det er kriminalromaner på et meget højt plan. Uhyre velskrevne med velfungerende plots, en fantastisk historisk atmosfære og ikke mindst med en antihelt af en hovedperson, som man kun kan føle sympati for. Bernie Gunther er lettere kynisk, stædig, antiautoritær, rapkæftet med et blomstrende sprog og en god portion galgenhumor, og så har han et godt øje til kvinder. Ikke just egenskaber, der gør det let for ham at være tysker i nazitiden.

Et ufrivilligt ophold ved Østfronten, hvor han var vidne til, og i nogle tilfælde deltog i, ubeskrivelige grusomheder, gør, at han undertiden leger med tanken om selvmord, men Bernie er og bliver en ægte overlever. Han vender hjem til sin gamle stilling ved Berlins kriminalpoliti og til en forandret by præget af vareknaphed, mørklægning, RAF-bombardementer og tiltagende jødeforfølgelser.

Hans gamle chef, general Heydrich, massemorderen med tilnavnet ’manden med et hjerte af jern’, beordrer ham til sit landsted lidt uden for Prag, angiveligt fordi han har brug for en bodyguard. Efter mordet på en af Heydrichs adjudanter får Bernie grønt lys til at forhøre de tilstedeværende nazitopfolk.

Det kræver sin mand at manøvrere mellem de højtstående nazister, der har gang i deres egne magtkampe. At Heydrich desuden har en skjult dagsorden, gør det endnu farligere for Bernie Gunther.

Med Bernie Gunther har Kerr skabt en troværdig hovedperson, der stilles over for nærmest umulige, moralske valg. Den sidste ærlige politimand i Nazityskland, der af al magt prøver at bevare en rest af menneskelighed og gøre så lidt skade som muligt i et land styret af en vanvittig, umenneskelig ideologi.

Bernie Gunther synes at have flere liv end en kat, så måske kan vi håbe på et niende bind.