Maestro af Geir Tangen

Oprettet: 06.02.2017 - 13:40

Bog: "Maestro" af Geir Tangen

EN KOLD EFTERÅRSDAG vågner Haugesund til drabet på en kvinde. Hun er blevet kastet ud fra et højhus. Drabet var varslet.

Geir Tangen
Anders Johansen
Modtryk

Maestroen fører bogens hovedpersoner og læsere mesterligt igennem en labyrint af spænding og mord.

Maestroen kan mærke, at døden er nær. Han har derfor besluttet sig for et sidste mesterstykke, der skal sikre ham en plads i eftertiden. Alle skal dirigeres gennem stykkets forskellige dele og helst uden, at han skal afvige for meget fra sit manuskript.

Den tidligere stjernejournalist Viljar Ravn Gudmundsson fra Haugesunds Avis spiller en stor rolle i Maestros mesterstykke. Han har fire år tidligere skrevet om en sag, der gav genklang i hele Norge. Sagen har ændret på Viljar, og efterfølgende er det gået stærkt ned ad bakke for ham. Nu får han atter en stor rolle, da Maestro – eller Stein Åmli, som han kalder sig – begynder at sende mails med forudsigelser om mord. Viljar er i forvejen langt nede med stress og angstanfald, så vil han kunne klare presset fra sin redaktør og fra politiet, der mistænker ham for at stå bag, samt truslerne om at blive næste offer?

Politikommissær Lotte Skeisvoll bliver sendt ud til et mistænkeligt dødsfald. En kvinde er faldet ud fra sin altan på 7. sal i et højhus. Omstændighederne tyder dog på mord. Og sat i forhold til den mail, Viljar Gudmundsson har videresendt til hende dagen før, er der ingen tvivl om, at der er noget galt. Da endnu en mail – og endnu et mord – har set dagens lys, tilkaldes hjælp fra Kripo. Desværre kommer hjælpen i skikkelse af en ældre mand, som Lotte har meget svært ved at samarbejde med. Men mord efter mord sætter alt i relief, gammelt nag må vige og nye metoder tages i brug.

Maestro beskriver selv denne ”katten efter musen”-leg som ”En leg med spejle” og beskriver hændelserne som ”et spejl i et spejl i al evighed”. Og efterhånden som historien udspiller sig, bliver dette en meget rammende beskrivelse. Som læser tror man, at man ser noget, men hurtigt bliver det ændret. Samme vilkår gælder for hovedpersonerne. Dette er den ultimative leg med personer og følelser. Hvad er virkeligt og hvad er blot en tanke?

Plottet er virkelig godt udtænkt, og man ledes gennem historien på eminent vis. Overraskelserne står i kø, og underholdningen og spændingen er i top. At det er en debut, kan dog ikke skjules. Nogle steder bliver beskrivelserne lidt tunge og kluntede. Men heldigvis har det ikke den store betydning for selve plottet. Alt i alt er dette et velkomponeret mesterstykke, der bør læses af alle med hang til nordiske krimier.