Lykkens land af Frank McCourt

Oprettet: 08.08.2000 - 08:00

Bog: "Lykkens land" af Frank McCourt

Frank McCourt kommer i 1949 som 19-årig til Amerika som fattig, irsk indvandrer uden uddannelse og kontakter. Han ender som brillant storyteller og lærer.

Frank McCourt
1999
Rosinante

Lykkens land er den direkte fortsættelse af Angelas aske. Frank bryder op fra sin fattige og trøstesløse barndom i Limerick i Irland, og sætter - med kronisk betændte øjne og dårlige tænder - sine fødder på amerikansk jord i 1949.

Lykkens land fortæller om en ung mands jagt på boglig uddannelse og en plads i den langbenede, lyshårede amerikanske middelklasse, hvor alle har skinnende hvide tænder. Det er ikke en fra-avisdreng-til-millionær-historie, men en anekdotefyldt skildring af immigranttilværelsen set fra gulvhøjde.

Allerede på færgen til USA bliver Frank bidt af litteraturen, og et fast tema bogen igennem er dialektikken mellem bøgerne og livet. Frank er sig hele tiden bevidst, at han ikke bare er amerikaner, men irsk-amerikaner. Og selv om det lykkedes for ham at få en uddannelse som lærer, blive gift med en smuk lyshåret amerikansk kvinde - Den amerikanske Drøm - bliver den sociale integration vanskelig både i forhold arbejdsliv og ægteskab.

Jeg kan anbefale bogen på det varmeste, men læs Angelas aske først. Angelas aske udkom i 1996. McCourt udvandrede til USA fra et fattigt Irland som 18-årig, og har i 30 år levet af at undervise. Det er blevet til både Pulitzer- og kritikerpris, verdenssalg, filmatisering og millionindtæg.