Lussingen af Christos Tsiolkas

Oprettet: 11.06.2012 - 12:21

Bog: "Lussingen" af Christos Tsiolkas

Kollektivroman fra Australien hvor 8 personer, der er i familie eller er venner, bidrager med hver deres synsvinkel til en historie, hvor en lussing udløser en serie konflikter - Samtidig fortælles

Christos Tsiolkas
Claus Bech
Møller

Klask! Da lussingen faldt, blev der pludselig åbnet op for skeletterne i skabet, hykleriet og venskabers betydning. Fantastisk fortælling fra et moderne Australien.

De otte hovedpersoner og deres familier er alle samlet til en hyggelig grillfest, pludselig kommer børnene op at skændes, og det ender med, at en voksen giver en treårig knægt en lussing. Da sagen meldes til politiet, truer begivenheden med at splitte familier og venskaber ad. Nu ruller lavinen og facaden falder, hykleri, middelmådighed og knuste drømme bliver blotlagt.

Jeg er vild med denne samfundskritiske roman. Begivenheden omkring den fatale lussing belyses fra de otte hovedpersoners synsvinkel. På denne måde lykkes det forfatteren på fornemmeste vis at vise de forskellige samfundslag og kulturer i et moderne australsk samfund. Samfundet bliver skildret ud fra de mange forskellige kulturer, der lever side om side i Australien, og læseren får et godt indblik i, hvordan livet former sig.  Historien tager sin begyndelse hos en græsk familie, der er en del af et større netværk af græske immigranter.  Derudfra forgrener historien sig, så vi møder folk fra alle samfundslag samt aboriginere, grækere, indere og australiere alle sammen en vigtig del af den australske kultur og historie.

Dette var mit første møde med australsk litteratur, og det er absolut positivt. Forfatteren er velformuleret, vittig og formår at trække i flere tråde. Han er selv søn af græske immigranter, og hans indgående indblik i de forskellige kulturer beriger romanen.  Læseren bliver præsenteret for et Australien, der er mere og andet end den australske bush. Her er store temaer som identitet, kærlighed og moral serveret i familiens skød.
Denne roman er klart anbefalelsesværdig, den viser et andet Australien end det gængse, og med temaer som kærlighed, identitet, længsel kan enhver læser identificere sig med problemstillingerne.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her et par links:

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!