Lilla hibiscus af Chimamanda Ngozi Adichie

Oprettet: 27.07.2009 - 10:06

Bog: "Lilla hibiscus" af Chimamanda Ngozi Adichie

15-årige Kambilis far er meget religiøs - Han styrer sin familie med hård hånd og sikrer dem en god position i det nigerianske samfund.

Lilian Kingo

Intens og vedkommende roman fra Nigeria.

”Det hele begyndte at falde fra hinanden derhjemme, da min bror Jaja ikke gik til alters”.
Bogens indledning er begyndelsen til slutningen af en bevægende udviklingsproces for 15-årige Kambili, bogens fortæller, og hendes ældre bror, Jaja.

Børnenes far er en stor og mægtig mand i Nigeria, han er næsten at ligne med Gud og mere katolsk end Paven i sin stræben efter at være en moderne mand. Han tager afstand fra landets gamle traditioner og ønsker fx ikke at børnene besøger deres farfar, der stadig hylder de gamle guder. Han er også en af de få der tør sige diktatoren imod og er derfor beundret og frygtet.

Hans kone og børn beundrer og frygter ham også, og han elsker tilsyneladende sin familie meget højt, for han lever i den grad op til at ”den man elsker tugter man”. Alt er skemalagt, og det mindste fejltrin straffes umenneskeligt hårdt.

Et ophold hos deres faster Ifeoma afslører et helt andet slags familieliv: Der er godt nok ikke rindende vand eller elektricitet hele tiden, men til gengæld hjælper alle til i husholdningen og ved middagsbordet diskuteres alt muligt, børnene opfordres til at have egne meninger – og lejligheden runger jævnligt af latter. Alt sammen nyt og ukendt for Kambili og Jaja - og også lidt skræmmende.

Kambili lærer at le og at man godt kan være et moderne menneske uden at vende ryggen til landets traditioner. Hun opdager også nye sider af Jaja og sammenligner ham med den lilla hibiscus som fasteren havde fremelsket: ”Sjælden, duftende af en undertone af frihed, en anden form for frihed end den, folkemasserne på Government Square råbte op om … En frihed til at være, til at gøre”.

Gennem Kambilis øjne oplever vi den dramatiske udvikling både i landet og i familien, og det er så begavet skrevet at vi ser det hun ikke selv aner. En fin lille roman fra et fjernt land, der giver pubertetsproblemer et nyt perspektiv og viser os en helt anden tilværelse.

’Lilla hibiscus’ er forfatterens debutroman, vi kender og elsker ’En halv gul sol’ og håber snart at høre mere fra hende.