Lejren af Oscar K.

Oprettet: 07.02.2011 - 12:35

Bog: "Lejren" af Oscar K.

Billedbog for større børn, unge og voksne om barndommen som en umenneskelig og barsk arbejdslejr, som man kun kan overleve ved at blive ensrettet og fantasiløs

Oscar K.
Høst

Forfatter Oskar K. og illustrator Dorte Karrebæk har i fællesskab begået noget så sjældent som en billedbog for voksne. Og dette skal tages for pålydende: Den er ikke for børn!

Jeg glemmer aldrig, da jeg første gang så filmen ’The Wall’ (1982), instruktør Alan Parkers fantastiske, frastødende og formidable mesterværk baseret på Pink Floyds album fra 1979 af samme navn. Jeg var rystet længe efter. Men det var i 1988, og jeg var bare 13 år.

Der er gået 22 år siden, ’The Wall’ nær havde skræmt livet af mig, og i takt med tiden har jeg lært, at det ikke nødvendigvis er negativt, når man reagerer på ovennævnte måde i mødet med kunsten. Det er billedbogen ’Lejren’ et godt eksempel på, hvilket jeg her skal søge at demonstrere.

Fortællingen handler om en flok børn, der i samlet trop ankommer til noget, der mest af alt minder om en kz-lejr. Her bliver de bedt om at lægge tøjet, hvorefter de voksne - klædt ud i klovnekostumer - barberer håret af dem. Behøver jeg at sige, at ordrerne fra de voksne munde udstødes på tysk?!! Referencerne er til at tage og føle på.

Børnene ligger og fryser i kolde senge i kolde sale. De er tynde som gespenster og har samme farve, hvilket er lig med ingen. De er bange og syge. De bider i sig selv og forstår ikke, hvad det er, der sker. En gang imellem forsvinder én af dem.

Hvis overstående lyder ubehageligt, er det intet at regne mod, hvordan det tager sig ud i illustreret form. Horder af fuldkommen ens individer, skelet-tynde og uden handlekraft. Det er ikke så mærkeligt, at mit indre anlæg har spillet musikken fra ’The Wall’, mens jeg har læst, set og oplevet ’Lejren’.

’Lejren’ er et kunstværk i ord og billeder. Ikke for børn, men om børn, og voksne har jo altid godt af at se det hele lidt nedefra. Når barndommen - eller rettere: overgangen fra barn til det, der følger efter - skildres som et vågent mareridt, tror jeg ikke, det skal tages bogstaveligt. Men det må gerne minde os voksne om, at det, vi kalder virkeligheden, kan tage sig noget anderledes ud i børnehøjde.

I 2010 vandt K. og Karrebæk med ’Lejren’ 1. præmien i Statens Kunstråds konkurrence om den illustrerede bog.