Længdespring af Ester Bock

Oprettet: 30.09.2008 - 12:06

Bog: "Længdespring" af Ester Bock

Længdespring

Den østjyske dyrlægefamilie følges i tiåret 1966-1975, hvor ungdomsoprør og kollektivbevægelse sender dønninger ind over det stilfærdige dyrlægehjem

Ester Bock
1991

En østjyske dyrlægefamilie følges i tiåret 1966-1975, hvor ungdomsoprør og kollektivbevægelse sender dønninger ind over det stilfærdige dyrlægehjem.

Ester Bock udgav for godt ti år siden en slægtskrønike i seks bind. Den handler om dyrlægefamilien Bech fra Østjylland.

Første bind ’Grønne grænser’ starter ved 2. verdenskrigs slutning. Læseren møder her dyrlæge Knud Bech, hans kone Gudrun Bech og deres tre døtre Rosa, Bodil og Inger og følger derefter familien i tykt og tyndt igennem 50 år, indtil serien i midten af 90erne slutter af med ’Mens graven kastes’.

Det er seks gode slægtsromaner, som giver et godt indblik i familiens indbyrdes forhold og forholdet til mennesker omkring dem på egnen. I tilgift får læseren indblik i dagliglivet og samfundsforholdene i efterkrigstidens Danmark og et nostalgisk tilbageblik til, hvordan det var for ikke så længe siden.

I ’Længdespring’, seriens tredje bind, er serien nået til årene 1966-75, hvor ungdomsoprør,  kollektivbevægelser og skred i normerne sender dønninger ind over det stilfærdige dyrlægehjem:

Både Rosa og Bodil lever papirløst, Rosa får barn, og Bodil tager igen sit pigenavn. Der er Vietnamdemonstrationer og demonstrationer for Ungdommens Uddannelsesfond, studenteroprør på universiteterne, porno bliver frigivet, man begynder at sige du i stedet for De. I moden er der skred i normerne, de unge går i afghanerpels, lårkorte kjoler og håret bliver langt, idolerne er The Beatles og andre bands. Frøstruplejren og Christiania bliver grundlagt. I den store verden er der borgerrettighedsbevægelse og studenteroprør.

Ester Bock kan fortælle en god historie og forstår at gøre sine personer levende for os, samtidig med at hun skildrer livet i de år, både det daglige liv og de store begivenheder i verden.