Kvinden der forsvandt af Gillian Flynn

Oprettet: 16.08.2013 - 08:18

Bog: "Kvinden der forsvandt" af Gillian Flynn

På deres femårs-bryllupsdag forsvinder Amy sporløst fra sit lykkelige ægteskab. Nick bliver politiets hovedmistænkte, og fundet af Amys kompromitterende dagbog belaster ham yderligere.

Gillian Flynn
Charlotte A. E. Glahn
Gad

Veloplagt psykologisk triller om det perfekte par, som under overfladen slet ikke er, hvem de udgiver sig for at være. Hvem narrer hvem?

En veloplagt psykologisk thriller til ferien eller bare, når du har god tid til rådighed - for når du først er gået i gang med denne roman, er den svær at lægge fra sig igen!

Det amerikanske par, Nick og Amy, er ”the american dream”: unge og smukke, succesfulde og i et lykkeligt ægteskab. Sådan ser det i hvert fald ud på overfladen. Da Nick og Amy begge bliver fyret under finanskrisen fra deres job i New York, samtidig med at Nicks mor bliver kræftsyg, beslutter de at flytte tilbage til hans fødeby i Missouri. Amy følger modvilligt med og falder aldrig rigtig til i den lille by med arbejdsløshed og ingen venner. Nick har det heller ikke for let med en skrantende økonomi og problematiske familieforhold.

På deres fem-års bryllupsdag kommer Nick hjem til et hus, hvor der er tegn på indbrud, og Amy er forsvundet. Hun har efterladt sig den årlige skattejagt som bryllupsdagsgave til Nick med en række spor, der som sædvanlig skal lede ham rundt til favoritsteder, der har betydet noget for dem begge. Nick begynder at lede efter Amy gennem skattejagtens spor og hilsener, men snart går det op for ham, at skattejagten er mere end blot en kærlig hilsen fra hans kone. Samtidig forfølger politiet deres egne spor og begynder at mistænke Nick for at have slået Amy ihjel, da en række kompromitterende beviser er svære at se bort fra.

Historien veksler mellem de to hovedpersoners synsvinkel i hvert andet kapitel. Amy har skrevet dagbog helt tilbage, fra da de mødte hinanden i 2005, og det er gennem denne dagbog, at læseren i første halvdel af historien får Amys version af begivenhedernes gang frem til hendes forsvinden. Dagbogen giver et indtryk af Amy som den cool, perfekte kvinde, der virkelig forsøger at få ægteskabet på ret køl igen. Nick er jeg-fortælleren i nutiden omkring tiden op til og efter Amys forsvinden. Her får man et indtryk af ”den perfekte mand”, som kæmper med at leve op til sin kones forventninger. Interessant nok er Amy og Nicks version af deres ægteskab og hinanden vidt forskellige.

Gillian Flynn er ferm til at tegne komplekse, foruroligende portrætter af sine hovedpersoner, når hun tager læseren med ind bag facaden på to mennesker, som ikke er, hvad de giver sig ud for at være - hverken overfor hinanden eller læseren, som de også lyver for. Kapitlerne slutter altid med en cliffhanger, hvorefter handlingen springer til den anden hovedperson og tager en ny uforudsigelig drejning. Thrilleren ville gøre sig godt på det store lærred med Gillian Flynns evner udi at male visuelle billeder på nethinden.

’Kvinden der forsvandt’ er en hæsblæsende og uforudsigelig psykologisk thriller om et parforhold, der udvikler sig fra kærlighed til had. Om hvordan man i starten af et forhold er forblændet af den anden og gerne vil fremstå som den bedste version af sig selv for senere at få øjnene op for sin partners negative sider, og hvad det i værste fald kan sætte i gang af (psykopatiske) overvejelser.

En lige vel lang thriller, som virkelig formår at overraske, narre og få pulsen op.