Krig og fred af Lev Tolstoj

Oprettet: 02.11.2004 - 09:44

Bog: "Krig og fred" af Lev Tolstoj

Stort anlagt russisk slægtsroman om tre aristokratiske familier. Begivenhederne under Napoleonskrigene 1805-12 danner baggrunden.
2 Bind

Lev Tolstoj
2006

Hvis man forestiller sig Tolstojs roman Krig og Fred som fjernsyn, ville den være som en langstrakt sæbeopera hvor reklamerne er skiftet ud med historisk dokumentar med både tendens og budskab.

Anbefalet af bibliotekar Lise Lotte Larsen, Tårnby Kommunebiblioteker

Lån bogen på Bibliotek.dk

Er russiske romaner ikke noget med lange, svære navne der ikke er til at huske? Jooh, måske, men her hedder en af hovedpersonerne fx Natasja og en anden Pierre. Hun er let at genkende på sin unge livfuldhed, han er stor og tyk, har briller og er lidt verdensfjern. Det er vel ikke så svært? Og i denne nye udgave af Krig og fred er der en fortegnelse over alle de vigtigste medvirkende og en årstalsliste der letter orienteringen i det russiske univers.

Her er ikke noget plot der udfoldes og går op på de sidste sider. Handlingen er årenes gang, begivenhedernes forløb og personernes udvikling.

Romanen der blev udgivet fra 1861-64, foregår i perioden fra 1805 til ca 1820 da Rusland var engageret i krigene mod Napoleon. Kulminationen er slaget ved Borodino i 1812 der fører til at de franske styrker indtager Moskva, men senere endeligt må trække sig tilbage.

Vi følger 5 familier og deres liv i de højere cirkler i Sankt Petersborg og Moskva, ved fronten og i deres godser på landet. Og derudover et utal af bifigurer, i alt mere end 500 på bogens knap 1500 sider.

Men bare rolig: Tolstoj lader ikke sin læser drukne i disse floder af ord og scenerier. Med imponerende indlevelse beskriver han miljø og personer så præcist at man som læser lynhurtigt navigerer rundt blandt sine nye fortroligt bekendte, spændt på de fortsatte intriger og følelser imellem dem. Som redningskranse for læserens orientering blandt venner og fjender har forfatteren spredt perler af ironi ud over teksten.
Og her er flere gribende kærlighedshistorier der er så dramatiske og ender så lykkeligt at de får Danielle Steel til at ligne – ja, Danielle Steel.

Personerne er levende mennesker, men de er også karakterer der kontrasteres som facetter af romanens tematiske og idémæssige indhold. Krigen bringer døden tæt på, mennesker underlægges helt andre love end hverdagens og kærligheden redefineres i forhold til meningsløsheden.

Krigen skildres historisk korrekt i det overordnede forløb med de historiske personer Napoleon, Kejser Alexandr, general Kutúzov osv. som karakterer på linje med de fiktive. (Man får en masse historielærdom ind med underholdningen her).
Men når det komme til skildringen af krigshandlingerne og der zoomes tæt ind på enkelte slag, så viser Tolstoj gang på gang at her råder kaos og tilfældighed. De øverstkommanderendes planer og strategier afstedkommer mest af alt katastrofer fordi de er udtænkt uden forståelse for at begivenhederne følger visse love, bestemt af forsynet og ubegribelige for mennesker. Kun få, fx general Kutúzov, er i stand til at navigere i kaos uden at gøre det værre. Og flg. citat beskriver de egenskaber der er nødvendige: ”Der er ingen storhed, hvor der ikke er enkelhed, godhed og sandhed.”

Sådanne kerneudsagn kondenserer romanen jævnligt ud af sine mange ord. Og kære læser – du tror på det når du har set det demonstreret i Tolstojs berømte overbevisende tre- eller firedimensionale realisme.

Så kast dig ud i ordhavet og nyd at det varer så længe!

På dansk ved Ann Bohr. Kompletteret og revideret oversættelse ved Marie Tetzlaff. Gyldendal, 2004

Bind 1: 718 sider

Bind 2: 719 sider