Korrektioner af Jonathan Franzen

Oprettet: 25.11.2002 - 09:00

Bog: "Korrektioner" af Jonathan Franzen

Humoristisk beskrivelse af familien Lambert, der er i total opløsning, med faderen ramt af Parkinson og børnene enten ramt af depression eller arbejdsløshed; for at afhjælpe situationen beslutter m

Jonathan Franzen
2002

Der er ikke noget ved at skrive om lykkelige familier, for de ligner hinanden, så selvfølgelig er denne store og originale amerikanske familieroman en ulykkelig historie. Men den er også en forrygende og underholdende historie om USA her omkring årtusindskiftet, og den tegner et rystende, satirisk portræt af en moderne amerikansk familie.

I al sin enkelhed handler den om det ældre ægtepar Albert og Enid Lamberth fra en lille by i Midtvesten og deres tre voksne børn Chip, Gary og Denise. Albert og Enid har været på krydstogt, en absurd og grotesk oplevelse, meget morsomt beskrevet, og det er nu gået op for Enid, at Albert er alvorligt syg af Parkinsons syge. Derfor vil hun gerne for sidste gang have familien samlet til jul.

Men ingen af børnene er begejstrede for at komme hjem til den småborgerlige by, som de alle er flygtet fra. Den yngste søn, Chip, er blevet fyret fra Universitetet, fordi han havde en affære med en studine. Moderen tror, at han er skribent på et anset tidsskrift, men han er ved at blive viklet ind i lyssky transaktioner i Vilnius. Den velfunderede Gary er gift og har to børn. Han er ved at udvikle sig til alkoholiker, fordi en depression truer. Gary har drømmen om en lykkelig familie intakt, men hans kone manipulerer børnene til ikke at ville af sted. Denise er alene og har succes som chefkok på en trendy restaurant, og hun har indledt en kærlighedsaffære med både ejeren og hans kone.

Den styrende mor magter ikke længere sin syge mand, som har forskanset sig i kælderen og kun tænker på selvmord. Moderen har travlt med at fortælle sine venner om de succesrige børn, og hun hører med vilje ikke efter, når de siger noget andet. Ingen lever op til egne eller andres forventninger.

Kunstgrebet i denne storslåede roman er, at vi får at vide, hvorfor og også hvorfor de ikke har lyst til at være sammen. Vi får hver enkelt persons historie med de tilbageblik, der har haft betydning. Romanen, der er skrevet i et gnistrende, enkelt og præcist sprog, stiller også skarpt på det amerikanske (globale) samfund, fra de værdier og moralsæt, der engang var bærende, til det senmoderne USA, hvor penge, lykkepiller og nuets nydelse bliver det primære.

Forfatteren (f. 1959) er amerikaner. Det er hans første roman, og modtagelsen af den var helt overstrømmende både i USA og England. Han modtog i 2001 den amerikanske pris: The National Book Award.

Oversat af Mich Vraa. Gyldendal, 2002. 608 sider. Kr 395,- Lån bogen på