Konger og planeter af Ethan Canin

Oprettet: 31.10.2003 - 09:00

Bog: "Konger og planeter" af Ethan Canin

Udviklingsroman om Orno Tarcher, der kommer fra Missouri til New York for at studere. Han bliver ven med Marshall Emerson, der viser ham en helt anden og mere sammensat verden end han kendte hjemmefra

Ethan Canin
2001
Samleren

Roligt fremadskridende roman om den unge mand, Orno, der flytter til metropolen New York fra en jævn familie fra Missouri.

Anbefalet af bibliotekar Helle Regitze Boesen, Haderslev Bibliotek

Lån bogen på Bibliotek.dk

Forfatteren til denne roman var mig ganske ukendt, og jeg blev derfor glædeligt overrasket over denne rolige fremadskridende roman om den unge mand, Orno, der flytter til metropolen New York fra en jævn familie fra Missouri.

I New York møder Orno fra første dag Marshall, og deres venskab holder, men gennemgår mange faser, hvorom hele romanen drejer sig. Orno gennemløber en udvikling, som mange unge erfarer på egen krop: chokket over at have forladt den hjemlige sfære og befinde sig i en anderledes verden; ensomheden, usikkerheden, betydningen af at knytte venskaber med andre unge, hvis baggrund man ikke kender.
Netop dette erfarer Orno mht. Marshall, selvom det tager mange år, før han forstår, hvad der gemmer sig bag Marshalls til tider ganske utålelige opførsel.

Orno bliver inviteret til Marshalls familie, og gradvist går det op for ham, at det er en splittet familie. Tilsyneladende tilhører Marshalls familie eliten: de er veluddannede, gør megen postyr af at kende de rigtige, men virkeligheden er helt anderledes. Familiens indbyrdes relationer er meget komplicerede, og Orno både tiltrækkes og frastødes af dem.

Orno skejer ud, og den tavse, men velmenende far opsøger Orno for at få ham på rette vej. Iflg. faderen har Orno mistet sin sunde fornuft, som han havde med hjemmefra: nu drikker han, leger intellektuel og går med hat! Værre kan det ikke blive. Hans forældres normer og grænser for, hvad der er tilladeligt, ligger milevidt fra dem, der er gældende i Marshalls familie.

Orno skifter studium og holder til sidst fast i valget : tandlæge. Et sted i teksten står der: Han lærte tænders navne, ikke navne på konger og planeter. Navne som Marshalls familie har styr på, og som Orno gerne ville have del i.
I denne dejlige roman finder hovedpersonen både en livsledsager og et ståsted i livet.

På dansk ved Jan Hansen. Samleren, 2001. 374 sider