Kongen af Ragnarok af Niels-Ole Rasmussen

Oprettet: 19.09.2005 - 18:05

Bog: "Kongen af Ragnarok" af Niels-Ole Rasmussen

Da Danmark bliver ramt af en naturkatastrofe, må den tøvende kronprins træde i karakter og forsøge at redde nationen ud af ragnarok og den strid mellem forskellige grupper, der o

Niels-Ole Rasmussen
2005
Charlottenlund : Ries

Kronprins Frederik som actionhelt i en original, satirisk fremtidsfortælling om et Danmark, der næsten går til grunde under en orkan.

I en nær fremtid raseres landet af en altødelæggende orkan. Orkanen efterlader København som en ruinhob, og der er kun få mennesker tilbage i byen.

Blandt de overlevende er dronning Margrethe, kronprins Frederik, kronprinsesse Mary, deres kloge datter Margrethe og deres søn, der lige er kommet til verden under orkanen. Mens Rigshospitalet var ved at blæse omkuld, reddede en kurdisk læge, der arbejdede på Riget som rengøringshjælp, mor og barn. Sammen med ham og en broget flok af andre overlevende søger de kongelige tilflugt i en parkeringskælder under Rådhuspladsen.

At kronprinsen har fået en omfattende militær uddannelse bliver et trumfkort for gruppen i parkeringskælderen. Han bliver helt naturligt deres leder i kampen om byens lagre af mad og våben. Den lille flok er sig selv nærmest og må forskanse sig mod rivaliserende grupper. For nu er det kun den klogeste og den stærkeste, der klarer sig.

I august begynder det at sne. En fimbulvinter står for døren, den varsler en ny istid, og chancen for at kunne overleve i Danmark ret meget længere svinder hastigt …

Der er humor og satire i denne fremtidsvision om Danmark. Inden det hele gik af lave, var danskerne rige, fede og ligeglade, som kronprinsen sagde, da han over for sin mor argumenterede for at abdicere. Et liv som snoreklipper og pauseklovn for danskerne havde han ikke lyst til. Men da orkanen smadrer landet og civilisationen, får kronprinsen en meningsfuld mission, der får ham til at vågne op som en Holger Danske.

Bogens helte er vores venner fra parkeringskælderen, skurkene er religiøse fundamentalister og fremmedfjendske fædrelandselskere. Ganske vist er fjenderne latterlige, men når grupperne konfronteres, er det blodigt alvor med action i højt gear.

Psykologisk dybde er der ikke meget af i personerne, men sproget flyder let, og bogen er en original og lovende debut af Niels-Ole Rasmussen.

Ries, 2005. 366 sider. Kr 329,-