Kong Salomons sværd af Espen Holm

Oprettet: 25.11.2013 - 11:55

Bog: "Kong Salomons sværd" af Espen Holm

Zev arbejder for den israelske sikkerhedstjeneste, og er en kontant agent, der ikke stiller spørgsmål.

Espen Holm
Ib Høy Hansen
Klim

Norsk politisk thriller med baggrund i den aktuelle konflikt mellem jøder og arabere udnytter elegant spændingsbogens elementer til at skildre staten Israels problemfyldte eksistens.

Zev Weissmann arbejder som agent i den hemmelige israelske efterretningstjeneste, Shin Bet, og med sit mørke udseende og som arabisktalende er han en af dem, der ofte går undercover i Palæstina og Gaza. Shin Bet modtager en mystisk video, der viser en for dem ukendt mand ledsaget af teksten: ”Stop ham. Børn vil dø”. Da dette falder sammen med, at børn fra de besatte områder fødes med misdannelser, og at børn og gamle lider af voldsom diarré og dør, sendes Zev endnu en gang af sted.

Han får opsporet den ukendte mand, der viser sig at være læge og kan kædes sammen med nogle forsvundne cæsium-stave, der indeholder dødsensfarlig uran. Lægen er imidlertid forsvundet, og Zev starter nu et hæsblæsende kapløb med tiden både for at finde den formodede terrorist og for at opklare, hvad denne nye terrortrussel egentlig går ud på – samt selvfølgelig prøve at få stoppet den radioaktive stråling, inden endnu flere bliver ramt.

I sin jagt konfronteres Zev dog med ting, der får ham til at tvivle på sit eget lands suverænitet og berettigelse.

Det er noget af et plot, forfatteren har fået skruet sammen, og handlingen og kompositionen med flere tilbageblik og indskudte historier gør bestemt ikke bogen lettilgængelig. I bund og grund hænger det hele egentlig dog meget godt sammen, og historien er både overraskende, spændende og tankevækkende. Der må ligge en omfattende research bag historien, og de aktuelle problemstillinger omkring staten Israel, Palæstina og fredsforhandlingerne er skildret særdeles troværdigt. Især forekommer det meget tankevækkende, at forfatteren overbevisende får sammenlignet forholdene i ghettoen i Warszawa under 2. verdenskrig med forholdene i nutidens Israel.

Udover at være en politisk roman og en spændingsbog er historien også en dannelsesrejse for hovedpersonen. Zev starter med at være overbevist patriot, hvor han mener, at alle midler kan tages i brug, for at Israel kan overleve som stat, men han ændrer sig undervejs og får et mere nuanceret syn på tingene. Dette føjer endnu en flot dimension til en på alle måder perfekt spændingsbog, og hvis man dertil lægger, at sproget sine steder både er poetisk og smukt og i andre sammenhænge groft og brutalt – perfekt tilpasset til bogens temaer - så kan man vist ikke forlange mere. Indtil videre helt klart en af årets bedste spændingsbøger.